TESTVolkswagen ID.3 1st Max

Lovende bil, uten noen "må ha"-følelse

Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.
Volkswagen ID.3 1st Max. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Volkswagen ID.3 1st Max
Lyd & Bilde mener
Bra rekkevidde, gode kjøreegenskaper, mye moderne utstyr.
Teknologiske hjelpemidler er ikke alltid like stabile, og lydanlegget er en direkte skuffelse.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Max
  • Rekkevidde: 420 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 62 kWt (brutto) / 58kWt (netto) Ladekapasitet: 100 kW
  • Effekt: 150 kW / 204 HK
  • 0-100 km/t: 7,3 s
  • Egenvekt: 1719 kg (ink. Fører 75 kg)
  • Antall høyttalerelementer: 7
  • Forsterker: ikke oppgitt
  • Høyttaleroppsett: 5.0
  • Annet: Discover Pro navi, 10″ infotainment-skjerm
  • Web: volkswagen.no
forfatter

Blant de små folkeelbilene er det vel ingen som har lidd samme forventningspress som VW ID.3 – arvtakeren til e-Golf. Det virker som den, helt siden den først ble avduket i september 2019, har blitt pratet opp som det som endelig kommer til å legge Tesla i grus.

Spol frem nøyaktig ett år, da de første registrerte bilene rullet ut av fabrikken, og ID.3 har innfridd som den desidert mest solgte elbilen – for ikke å si bilen – i Norge i sine to første måneder i salg. Og det til tross for at det har vært rapportert om flere problemer med programvaren.

Før vi mottok vår ID.3 1st Max (den største utstyrspakken) hadde vi hørt om små feil med teknikken ombord, men vi forventer at dette er feil som vil fikses med fremtidige oppdateringer. For eksempel det at App Connect ikke fungerte under testperioden, slik at vi ikke fikk brukt verken CarPlay eller Android Auto. Funksjonene har akkurat nå blitt utbedret, men dessverre ikke i tide til at jeg har kunnet uttale meg om implementeringen av disse.

Volkswagen WV ID3 left side
Volkswagen ID.3 1st Max. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kjapt om det praktiske

Hvordan ID.3 har blitt mottatt av pressen var allerede kjent før jeg fikk bilen til test for noen uker siden. Derfor skal jeg ikke gå så mye inn på rekkevidde (420 km), manglende hengerfeste eller det lille bagasjerommet på 385 liter. Ja, kupeen er stor nok til at også voksne kan bruke baksetene. Ja, det er imponerende for en liten bil på drøyt fire meter. Men, nei, de samme voksne kan ikke ta med seg noe særlig bagasje på fjellturen. Barnevogn? Kanskje, hvis du fjerner hattehylla. Sportsvogn går.

Volkswagen ID.3 1st Max. Foto: Geir Gråbein Nordby
Bagasjerommet er stort nok, med mindre du planlegger lange fjellturer med mange personer, eller du må transportere stor barnevogn. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ikke premium lydanlegg

Det jeg først og fremst ønsket å teste bilen for, var lydanlegget. Informasjonen vi hadde mottatt før lansering var at ID.3 kunne oppgraderes med lydanlegg fra Beats Audio. Tøft! Dette skulle dermed bli en test hvor jeg først og fremst fokuserte på hva et godt lydanlegg kan gjøre for kjøreopplevelsen. At digitale kjøreassistenter, frontrutedisplay og infotainment er veldig kjekt, men hvor lyden av god musikk også må vurderes i totalopplevelsen.

Volkswagen ID.3 har diskanten lavt på A-stolpen, mens mellomtonebassen nesten er nede ved dørken. Foto: Geir Gråbein Nordby

Dessverre har Beats så langt glimret med sitt fravær i samtlige utgaver av ID.3. Greit nok i 1st-modellene, men importøren har heller ikke kunne fortelle oss om når de masseproduserte utgavene som nå også kan bestilles, blir tilgjengelige med Beats-anlegg. Hvis i det hele tatt. Det er synd, for det anlegget som er fastmontert, er ikke mye å skryte av.

Vi får totalt sju høyttalerelementer, som er fordelt på diskanter på A-stolpene foran, mellomtonebasser i dørene og en senter oppå dashbordet. Bak sitter et fulltoneelement i hver dør. Ikke noe ekstra subwooferelement til å ta seg av dypbasseffektene, og ingen ekstern forsterkerkraft. I stedet sitter alt av forsterkereffekt i hovedenheten.

Volkswagen WV ID3 center speaker
Senterhøyttaleren på dashbordet hekter lydbildet sammen på midten. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kjip lyd

Det er trist å konstatere at ID.3 1st Max har det kjipeste lydanlegget jeg hittil har hørt fra en fullt utstyrt elbil. Tatt i betraktning at ID.3 har en godt konstruert kupé med god lyddemping fra utsiden er det ekstra synd. Fraværet av motorstøy er et ideelt utgangspunkt for et veldreid lydanlegg. Tenk deg den stillheten, men omringet av vellydende musikk. Drøm videre.

Billie Eilish pleier å sparke fra seg i bassen. Ikke her, selv om det hjelper noe å justere opp bassen med tonekontrollen. Men ikke for mye, for da begynner det fort å skurre når paukene på Stravinskijs Ildfuglen smeller til. Diskantgjengivelsen er også ganske grå, med manglende detaljer og luft i cymbaler og fioliner. Det låter greit i forhold til hva man forventer av et helt standard lydanlegg, men så er da ikke dette en helt standard bil. Skjerpings.

Sammenlignet med originalanlegget i min egen 2013-modell Nissan Leaf er VW-anlegget riktignok et godt hakk opp. Men så er den eldre Leafen også ellers skralt utstyrt, og kjøper du en ny Leaf i dag får du faktisk mulighet til å velge Bose lydanlegg med både subwoofer og en relativt heftig multikanals effektforsterker. Til en pris godt under ID.3, med ikke så mye dårligere rekkevidde.

Volkswagen WV ID3 midbass unit
Mellomtonebassen foran i VW ID.3. Foto: Geir Gråbein Nordby

Biler med bedre lyd

Krell-anlegget i Hyundai Kona knuser lyden i ID.3, og da får du faktisk vesentlig lengre rekkevidde til mye lavere pris. Så må vi nevne Polestar 2, med sitt Harman Kardon-anlegg til omtrent samme pris som ID.3. Også denne med lengre rekkevidde. Og la oss ikke engang nevne Tesla Model 3. Veldig mye bedre lydanlegg, og velger du Long Range-utgaven får du en overlegen rekkevidde på hele 580 km, også denne er mulig å få til samme pris som ID.3 om du motstår den råeste selvkjøringen.

Volkswagen WV ID3 tweeter
Diskanten nede på A-stolpen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Sprek nok

Når vi får det mangelfulle lydanlegget ut av veien, er ID.3 absolutt en god bil å kjøre. Den har en ganske sprek akselerasjon (0-100 km/t på 7,3 s), men for å kjenne på den skikkelig må bilen settes i Sport-modus. Ellers vil du oppleve en momentforsinkelse som gjør den litt vel forsiktig. Ikke ulikt det jeg opplevde med Honda e (også den har svimlende mye bedre lydanlegg). ID.3 er da også en større bil, og vekten merkes i form av at den kan krenge litt i svingene. Den er langt fra den spenstigste, mest snertne bilen jeg har fått gleden av å kjøre, men så er vel det kanskje heller ikke poenget med en folkebil som denne.

Det man derimot burde kunne forvente av Volkswagen, er tysk presisjon av ypperste klasse. Dette var likevel ikke hovedinntrykket i testperioden, med litt for mange bugs.

Volkswagen VW ID3 steeringwheel screen
Viktig info får du på skjermen på rattet på VW ID3. Foto: Geir Gråbein Nordby

Cruisekontroll til besvær

Eksempelvis kunne den prediktive cruisekontrollen brått sakke ned til 50 km/t på motorveien hvis den så et 50-skilt i periferien. Om du ligger i den raske venstrefilen bryr den seg selvsagt ingenting om. Og skulle du finne på å sette cruisekontrollen til 15 km/t over 80-grensen (ikke at du skal det), så vil bilen automatisk sakke ned til 90 når den plutselig ser et 90-skilt.

Lysstriper funker når de selv vil

En kul funksjon når man har plottet inn en adresse på GPS-en, er at en lysstripe vandrer over dashbordet, i retningen du skal svinge. En ekstra påminnelse i tillegg til frontrutedisplayet og infotainment-skjermen. Problemet er at lysstripen bare dukket opp innimellom, uten noe klart mønster som jeg forsto meg på. Man kan med andre ord ikke stole på at denne vil geleide deg gjennom ruten.

Volkswagen VW ID3 navi
GPS-en på Volkswagen ID.3 funker som den skal, har trafikkinformasjon og oversikt over ladestasjoner. Foto: Geir Gråbein Nordby

Upålitelig filholder

En annen irriterende ting, som kan være direkte farlig hvis man stoler for mye på den, er at filholderen ikke gjør jobben sin. Man kjenner som regel at det nøkker litt i rattet om man kommer for tett mot midtstripen eller sperrelinjen. Men slettes ikke alltid. Noen ganger følger bilen svingene, andre ganger ikke.

Noe jeg derimot ønsker å gi Volkswagen honnør for, som Hyundai Kona feilet på, er at bilen skjønner at du holder i rattet selv om du holder en hånd nederst på klokken seks, eller en på åtte og en på fire. På lengre turer blir det fort slitsomt dersom bilen blinker og plinger fordi den mener du ikke holder hendene på rattet, selv om du faktisk holder det anbefalte grepet for langkjøring.

Volkswagen WV ID3 HUD
Frontrutedisplay, eller Head Up Display, klarer man seg nesten ikke uten etter man først har blitt vant til det. Foto: Volkswagen

Konklusjon

Når man testkjører en bil, også over en periode på noen dager, er det veldig lett å påpeke alle manglene den har. Man glemmer ofte de bra tingene, fordi man er jo så vant til å kjøre bil at man ikke tenker over dem. Komfort merkes bare når den ikke er der, og det samme med gode daglige kjøreegenskaper. Men sannheten er at ID.3 til tross for sine svakheter er en god bil å kjøre. Og når Volkswagen får has på småfeilene (de har allerede begynt å rulle ut oppdateringer etter testperioden), så vil den være en kjempebil.

Den er god å kjøre, den har et svært moderne preg – også de utvendige lysene er et friskt pust. Den er også akkurat stor nok for folk som ikke er i småbarnsfasen med bakovervendte barneseter og barnevogn, og de som trenger masse bagasjeplass. Eller hengefeste. Og den føles riktig priset. Du vet du får kvalitet her. Men den trenger desperat et valg for oppgradert lydanlegg.

Volkswagen VW ID3 spread(3) Volkswagen VW ID3 spread(2) Volkswagen WV ID3 front Volkswagen WV ID3 hatch Volkswagen WV ID3 rear
<
>
Bagasjerommet er stort nok, med mindre du planlegger lange fjellturer og mye svenskehandel. Foto: Geir Gråbein Nordby

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.