: You Will Meet a Tall Dark Stranger

Woody Allen gjestet nylig Oslo med sitt New Orleans Jazz Band, men skal han heve kvaliteten på filmproduksjonen sin, bør han nok holde seg mer hjemme og legge mer arbeid i filmmanusene.

Publisert 17.05.11 - 13:25
You Will Meet a Tall  Dark Stranger

En svært så aktiv produksjon som har resultert i hele 12 filmer det siste tiåret, så definitivt med gode høydepunkter som Match Point og Vicky Christina Barcelona, men også med middelmådigheter som Anything Else, Scoop og Cassandra’s Dream.

Her treffer vi et særdeles forutsigbart Allen-galleri med særinger med halvskrantende ekteskap, og mer eller mindre nevrotiske som sliter med eksistensielle spørsmål og forhold til det motsatte kjønn. Anthony Hopkins har forlatt sin kone for å gjenopplive ungdommen – han ender opp med å gifte seg med en førti år yngre hore! Samtidig sliter eksen med å få livet til å gå videre, og søker hjelp hos en synsk kvakksalver. Den kunstorienterte datteren deres, Naomi Watts, sliter også på hjemmebane med en husbond, Josh Brolin, som vil vente med barn til han har slått igjennom som forfatter. I mellomtiden sikler han på den råsexy nabofruen, Freida Pinto! Med andre ord er alt dekket for en klassisk Allensk eksistensiellkomedie. Og jo da, vi letter tidvis på smilebåndet og lar oss også sjarmere av karakterene, men dette tar aldri av. Hele filmen lunter av gårde og mangler fullstendig en forløsning! Manuset bærer preg av hastverksarbeid og stereotyper; krydret med en del gode dialoger, men ingen vellykket helhet. Tre stjerner reddes utelukkende av stjernegalleriet, der ikke minst Watts og Brolin imponerer. Strålende billedkvalitet og et bra lydspor (2.0) er hva denne BD-en byr på. I kjent stil byr ikke Allen på noe ekstramateriell.

You Will Meet a Tall Dark Stranger

• Release: 13. april 2011
  • Regi: Woody Allen