Wild

Den kanadiske filmregissøren Jean-Marc Vallée har fått æren av å fortelle om det tunge livet til Cheryl Strayed. Utførelsen er bra, spørsmålet er om historien er sterk nok til en tilfredsstillende filmatisering?
Wild

Manuset til Wild er skrevet av Nick Hornby og basert på memoarene til Cheryl Strayed som omhandler hennes oppgjør med sitt tøffe liv i tjueårene. Cheryl (Reese Witherspoon) kommer fra en trøblete og fattig familie hvor faren var en alkoholisert psykopat som mishandlet hennes mor (Laura Dern). Når moren blir alvorlig syk, og etter hvert dør, utagerer Cheryl med et utsvevende liv bestående av narkotikamisbruk og destruktiv seksuell atferd. Hun bestemmer seg for å ta et oppgjør med livet sitt ved å legge ut på en vandring fra Mexico til Canada – en reise i hennes eget indre for å finne seg selv.

Wild er regissert av Jean-Marc Vallée som imponerte med Dallas Buyers Club i 2013. Han har funnet seg et vakkert filmspråk og er flink til å fortelle med bilder og bruk av fine observasjoner med øye for små detaljer. Dette gjenspeiles også i Wild, en virkelig flott og poetisk filmfortelling som lar oss komme tett innpå hovedkarakteren. Reese Witherspoon gjør en svært god prestasjon som den søkende Cheryl og ble belønnet med en Oscar-nominasjon. Hun bærer både den store ryggsekken og hele filmen på egen hånd. Wild er en bra film, men den bærer preg av mangelen på fyllstoff. Cheryl får ikke de helt store utfordringene på sin vandring. Det er et fravær av de store øyeblikkene hvor hun får opplevelsene som kan hjelpe henne ut av sitt problemfylte liv. Filmen treffer aldri hardt nok på det emosjonelle og man får sjeldent opplevelsen av at livet til Cheryl Strayed har vært såpass brutalt at hun trenger denne turen. Fire stjerner.

FOX_3700.psd FOX_3631.psd Wild_4 FOX_5059.psd FOX_6043.psd
<
>

Wild er definitivt en fin film og kan anbefales på Blu-ray. Utgivelsen består av masse interessant ekstramateriell som tar for seg både produksjonen og det virkelige livet til Cheryl. Teknisk sett er dette nesten topp score både på lyd og bilde.

• Release: 29. juni 2015
  • Regi: Jean-Marc Vallée
  • Med: Reese Witherspoon, Laura Dern, Gaby Hoffmann, Thomas Sadoski, Keene McRae, Michiel Huisman, W. Earl Brown