Anmeldelse : When in Rome

When in Rome

Med genren romantisk komedie blir man sjeldent overrasket, tidvis skuffet over mangel på originalitet og overflod av forutsigbarhet og stereotype karakterer, ja visst, men du vet jo hva du går til – vi snakker ikke akkurat om Citizen Kane.

Karakter
KomedieRomantikk
When in Rome

Like fullt må det være lov å forlange mer  av en romantisk komedie enn det When in Rome kan  by på, så mye, mye mer!

Kristin Bell er den stereotype karrierekvinnen som  har blitt skuffet av menn så mange ganger at hun ikke  klarer å binde seg. Da hennes impulsive søster, etter kun  to ukers bekjentskap, proklamerer at hun skal gifte seg  med en italiener i Roma stiller hun selvsagt opp. Etter  nok en mislykket aften stiger hun frustrert opp i Romas  kjærlighetsfontene og, i vrede, plukker opp noen mynter, for å skåne folk for skuffelsen. Det hun ikke vet, ignorante kvinne!, er at personene som har kastet myntene nå blir manisk forelsket i henne – og forviklingene  er i gang!

Plottet er så dårlig at vi gremmes, de fleste overspiller til det pinlige og den dramaturgiske fremdriften hopper frem uten hverken mål eller mening. Hvordan de  har klart å lure med seg Danny deVito og Anjelica Huston på dette makkverket er over vår fatteevne, for her  finnes det ingen formildende omstendigheter. Det hele  er kun platt og pinlig, ikke det spor romantisk eller morsomt. Det mest romantiske vi kan tenke oss er at filmen  skal ta slutt, slik av vi kan skape oss vår egen ”romantikk”. Et gledelig gjensyn med Don Johnson redder en  stjerne!

Lydsporet (DTS-HD) er bra, mens den blasse billedkvaliteten knapt nok får godkjent. I bonus bys vi på  en  alternativ  åpnings- og  sluttscene,  bloopers,  utelatte scener og musikkvideoer. Intet vi ikke kunne klart  oss godt uten.

 

Fakta

  • Release: 20. oktober
  • Regi: Mark S. Johnson med: Kristen Bell, Johs Duhamel, Anjelica Huston, Danny DeVito, Will Arnett
  • Land: USA
  • År: 2010
  • Tid: 1:31t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.