: True Grit

På norsk het originalversjonen, med John Wayne, Jente med mannsmot (1969); merkelig og noe politisk ukorrekt tittel til tross, beskrivende for filmen var den – så også med 2010-versjonen. For er det noe 14 år gamle, farløse, Mattie har, så er det "True Grit".

Publisert 15.08.11 - 11:37
True Grit

I det hennes far blir skutt av Josh Brolin, og ordensmakten har et avslappet forhold til å fakke ham, tar Mattie skjeen i egne hender. Hun reiser til byen for å bringe sin far hjem, snakker en hestehandler trill rundt slik at hun skaffer penger til dusørjegeren Rooster Cogburn (Jeff Bridges); $ 100 for å sikre at rettferdighet skjer fyllest. Cogburn er U.S. Marshal, en forfyllet gammel ringrev med en noget frynsete rykte, som oftest skyter han først og spør etterpå – en cowboy av den gamle skole. En mer ”moderne” cowboy, en dandy Matt Damon, blir med på jakten etter morderen og dusørpengene. Mens Mattie kun er opptatt av å hevne sin far har de to andre en litt annen agenda.

Coen-brødrene fortsetter i samme ”seriøse” stil som No Country for Old Men. Her er ikke den absurde, outrerte og ironiske humoren til stede, i stedet har de laget en western av god gammel årgang. Heldigvis har de fått med seg Roger Deakins som fotograf. Som i No Country for Old Med, og Jesse James er han enestående til å fange det golde slettelandskapet og lyset på prærien. Vi dras inn i den spektakulære naturen med sveipende foto over storslåtte landskap, akkompagnert med herlig musikk. Helt seriøse har Coens heldigvis ikke blitt, her er det fortsatt krydret med merkverdige biroller som raver rundt og snerten humor med understatements.

Bridges viser nok en gang hvilken fantastisk fyllefant han kan spille – mannen har naturtalent til gangs! Men det er spillefilmdebutanten Hailee Steinfeld som jentungen ingen kan målbinde eller stoppe, som har den mest ufordrende rollen – en karakter hun mestrer med glans. True Grit har blitt en komplett og tidvis lavmælt og neddempet film, som like fullt vet å sparke i fra seg. Fem stjerner!

Som nevnt er filmen spekket med nydelige naturfoto, dette matches godt med den strålende billedkvaliteten og et like godt lydspor (dts-HD). Som bonusmateriell serverer Coens oss bl.a. en dokumentar om foto, intervju med skuespillerne, forfatteren, location, klesmoten og våpen på 1800-tallet. Samt en bakomfilm med Mattie.

True Grit

• Release: 26. juni 2011
  • Regi: Ethan Coen