: TRON

Når TRON hadde premiere i 1982 var den en skikkelig snakkis, og en film godt forut for sin tid med sin miks av virkelige personer og dataanimasjon.
TRON

29 år senere er det selvsagt ikke lenger effektene vi lar oss imponere av, dessverre er heller ikke selve historien mye å rope hurra for.

I det dataidealisten (som ønsker at programvare skal være gratis tilgjengelig for alle) Kevin Flynn (en svært ung Jeff Bridges) hacker seg inn på mastercomputeren hos sin tidligere arbeidsgiver, blir han uforvarende zappet inn i datamaskinen. Her må han nedkjempe ”de onde” og komme seg helskinnet ut igjen. Med seg på laget får han Tron (Bruce Boxleitner).

TRON er en fascinerende sci-fi-film som leker med tanken om at maskinene tar kontroll over menneskene, her blir Flynn satt opp mot sin nemesis som har klare likhetstrekk med HAL 9000 fra 2001: A Space Oddysey. Men plottet blir for uinteressant og dramaturgien halter. Tidvis lar vi oss fortsatt rive med av effektmakeriet, ikke minst i de kule motorsykkelkampene og Bridges (som Clu) inne i kontrollrommet. Men mest av alt er dette en film som fortsatt vekker varme følelser pga. minner fra 1980-tallet, samt den posisjonen den har innefor filmhistorien. Tre stjerner.

Lydsporet (dts-HD) er av imponerende kvalitet, også billedkvaliteten er veldig bra, men fortsatt noe grovkornet og litt for mørk. Bra bonusmateriell med bl.a. kommentarspor av Lisberger, bakomfilm, utelatte scener, utvikling og digitale effekter. Samt en dokumentar om fenomenet TRON, som den forgangsfilmen den var.

• Release: 13. april 2011
  • Regi: Steven Lisberger
  • Med: Jeff Bridges, Bruce Boxleitner, David Warner, Cindy Morgan, Barnard Hughes