Trollmannens læregutt

Med paralleller til så vel Harry Potter og Percy Jackson befinner vi oss i New York rundt årtusenskiftet i det skolenerden Dave (Baruchel) ved et uhelle slipper løs en trollmann fra helvete.

Trollmannen, en utmerket sarkastisk og ond Alfred Molina, er selvsagt ute etter verdensherredømme og den eneste som kan stoppe ham er ”the choicen one” i tospann med trollmannen Balthazar (Cage).

Med bl.a. to National Treasure-filmer på CV-en er så visst ikke regissør Turteltaub noen novise innefor ”røverfilm-genren”, med Trollmannens læregutt følger han opp med en tettpakket actionfilm, akkurat passe krydret med løssluppen komikk for hele familien. Plottet er det reneste tull og vås, men om du i det hele tatt kan akseptere at det er virkelige trollmenn, så vil du få knappe to timer med en berg-og-dalbane av en ”lett” actionfilm, med Cage på rutine og Molina i storform, samt Jay Baruchel som skapt for den nerdete gutten som viser seg å være ”den utvalgte” trollmannen. Det at det hele er satt til nåtidens New York, og samtidig i stor grad benytter seg av byen som en karakter i filmen, bidrar til den lette stemningen. Vi får også en morsom variant av sekvensen Trollmannens læregutt fra Fantasia! Definitivt mest for barn/ungdom og med en historie som oser over av klisjeer og forutsigbarhet, like fullt så evner den å oppnå akkurat det den skal: Underholde oss i en time og tre kvarter! Fire stjerner.

Simpelthen utmerket lyd- og billedkvalitet, og et bonusmateriale (med bl.a. utelatte scener, trailer og en mengde minidokumentarer om alt fra bilen, til Fantasia og New york som location) som du virkelig kan dypdykke ned i filmen med.

• Regi: Jon Turteltaub
  • Med: Nicolas Cage, Jay Baruchel, Alfred Molina, Teresa Palmer, Monica Bellucci
  • Type: Blu-ray