Toy Story

Det var en meget skeptisk (les: Konservativ) anmelder som en kald marsdag i det herrens år 1996 satte seg godt til rette i storsalen på Klingenberg kino i Oslo. Plutselig var det ikke lenger ”godt nok” med tradisjonell, håndtegnet animasjon, fremtiden var her – og den var digital. Vel, vel, vi fikk nå se på det.

Sjelden har vi blitt mer tatt på sengen enn med Toy Story! Ikke bare serverte Disney/Pixar oss her en komplett film med et fantastisk underholdende manus som evnet å ta opp moral uten å være moraliserende, og følelser uten å falle for klisjeer, et persongalleri som vi umiddelbart ble glade i (selvsagt godt hjulpet av at vi i barndommen hadde stiftet bekjentskap med flere av dem) og en humor- og spennningskurve enhver ”ordentlig” film verdig – og animasjonen i seg selv var også glimrende.

Historien om guttungen Andys lekefigurer blir personifisert av ”sjefen” for lekene, sheriff Woody (Tom Hanks) hvis autoritet blir satt på prøve nå den fantastisk moderne romleken Buzz Lightyear (Tim Allen) kommer inn i bildet. Misunnelse, maktkamp og rivalisering om de andre lekens gunst kommer straks til synet. Bedre blir det ikke når Andy etter hvert glemmer Woody og kun leker med Buzz, som er overbevist om at han er ekte. Men, Woody skal få sin revansj før han aner. Når Buzz, ved et uhell faller ut av vinduet, tror Woody han er kvitt ham for godt, men samvittigheten tvinger ham til å hjelpe ham. Ferden tilbake til gutterommet blir farefull, spennende og veldig underholdende. Fem soleklare stjerner!
Ved lansering på BD har ikke de virkelig gjort flid med kvaliteten, det mangler litt for å få full score på lydsporet. Av det omfattende bonusmaterialet er det bakomfilmen som er av størst interesse. I tillegg får man bl.a. noen utelatte scener, historier fra studioet, Buzz’ loggbok og en teaser til Toy Story 3.