Anmeldelse Tom Clancy’s Without Remorse

Samlebånds-action!

Prime Video forsøker å skvise Tom Clancy-sitronen med en fullstendig middelmådig actionfilm, som et gufs fra 1990-tallet.
Tom Clancy’s Without Remorse

Prime Video har sikret seg rettighetene til å utvikle Tom Clancy-universet. Den amerikanske forfatteren (1947-2013) er mest kjent for sine thrillerromaner om CIA-agenten Jack Ryan.

Jack Ryan

En suksessrik filmserie der hovedpersonen har blitt gestaltet av Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck og senest Chris Pine (Shadow Recruit). Prime serverte en meget vellykket reboot av franchisen, TV-serien Tom Clancy’s Jack Ryan, med en fortreffelig John Krasinski i hovedrollen, satt til vår tid. Dessverre har de ikke maktet å modernisere/oppdatere Without Remorse.

Action-Ryan! Jack Ryan er tilbake – og denne gangen har han lagt sin analytiske hjernehalvdel til side.

Filmen er basert på en roman av Clancy fra 1993. Irriterende nok føles også filmen veldig 1993-aktig.

Plottet spinner rundt elitesoldaten John Kelly (Michael B. Jordan fra Creed) som etter tøffe år i felten, og en kommende baby på vei, har besluttet å trekke seg tilbake fra militæret. Men fortiden innhenter ham, og en påfølgende familietragedie tvinger ham ut i felten igjen – denne gangen uten hemninger og intet å tape, og intet å angre. Feiler han kan det føre til en ny verdenskrig.

Linken til Ryan-universet er Kellys kollega, tøffingen Karen Greer (Jodie Turner-Smith), som er niesen til Ryans mangeårige partner i CIA, James Greer. Men, der Ryan-filmene er en smart miks av finurlig etterretning og sitrende spenning, ispedd heftige action – så er Without Remorse kun et tamt skall rundt wham-bam-thank-you-ma’am!

Tom Clancy’s Without Remorse (Foto: Amazon Prime Video)

Plottet syder av åpenbare hull og lettvinte løsninger, persongalleriet er karikerte, stereotype og, verst av alt, lett gjennomskuelige. Handlingsforløpet ser vi krystallklart for oss etter de første 15-20 minuttene. Når det gjelder Jordan, som virkelig overbeviste i de to Creed-filmene, så overspiller han her til gangs, pumpet så full av boblende testosteron at fastlegen ville blitt bekymret.

Det sagt, Clancy vet hvordan han skal skrive heftige actionscener, noe da også manusforfatterne og regissør formilder på et effektivt og adrenalinpumpende vis. Skytescenene, både i Syria, Washington og Russland er velkomponert, medrivende og intense – og filmens absolutt beste scene er i det Kelly bestemmer seg for å kryssforhøre en russisk toppdiplomat, utenfor Dulles lufthavn, i det bilen står i full fyr.

Kelly: “Har du husket å feste sikkerhetsbeltet?!” Tom Clancy’s Without Remorse (Foto: Amazon Prime Video)

Clancy var en mann av den Kalde krigen, og han skrev da også med henblikk på USA og Sovjetunionen som klassiske erkefiender. Når så manusforfatterne, Taylor Sheridan og Will Staples, forsøker å omforme denne eklatante konflikten inn i 2020-tallet, så føles det som om de presser en firkant inn i et sirkelformet hull. Uten finesse og tidsånden hensyntatt. Det gjelder både på det narrativ plan og karakterene. Slutten blir kun et oppkonstruert, svakt halmstrå, for å forklare det haltende plottet.

Tom Clancy's Without Remorse_15 Tom Clancy's Without Remorse_14 Tom Clancy's Without Remorse_12 Tom Clancy's Without Remorse_11 Tom Clancy's Without Remorse_10 Tom Clancy's Without Remorse_9 Tom Clancy's Without Remorse_8 Tom Clancy's Without Remorse_7 WITHOUT REMORSE Tom Clancy's Without Remorse_5 Tom Clancy's Without Remorse_4 Tom Clancy's Without Remorse_3
<
>

Om du får et stort kick ut av å se machomenn i grønne kamuflasjebukser plaffe løs på fienden, eller brennende fly styrtende mot Jorden, så skal du se Without Remorse, stiller du litt større krav til en god filmopplevelse vil vi heller anbefale Jakten på Rød oktober eller Patriot Games – selv Ben Affleck var mer troverdig i The Sum of All Fears. 3 svake stjerner.

• Prime Video
  • Release: 30. april 2021
  • Regi: Stefano Sollima
  • Med: Michael B. Jordan, Jodie Turner-Smith, Jamie Bell. Guy Pearce, Lauren London, Lucy Russell
  • År: 2021
  • Tid: 1:50 t.
  • Karakter: 3
Tom Clancy's Without Remorse (2021) Action, Adventure, Thriller | 30 April 2021 (USA) Summary: John Clark, a Navy SEAL, goes on a path to avenge his wife's murder only to find himself inside of a larger conspiracy.
Countries: USALanguages: English