: Jack Ryan 1-5

Spionfilmene om Jack Ryan (basert på bøkene til Tom Clancy) har snart hatt like mange skuespillere på 5 filmer, som James Bond har hatt på 22.
Jack Ryan 1-5

Ferskeste mann ut er Chris Pine som med Jack Ryan: Shadow Recruit blir den fjerde skuespilleren som portretterer anti-spionen Jack Ryan. Den råsmarte analytikeren (med kamperfaring) som helst vil sitte bak et skrivebord, og hver aften gå hjem til sin vakre kone og barn. Men verden (les: CIA) vil ha ham ut i felten – der han gjør stor suksess.

I The Hunt for Red October gir McTiernan (regi) oss en intens thriller uten mange kunstpauser, der det er det politiske spillet stormaktene imellom og Ramius’ katt-og-mus lek med den russiske flåten som er den drivende kraft, og kampen på Atlanterhavets bunn som gir oss mengder med utløsende action. Connery er som skapt som det hardbarkede og fåmælte kapteinikonet, og Alec Baldwin (Jack Ryan) gjør også en overraskende god figur som rookien som blir kastet ut i felten. For alle tilhengere av u-båt filmer (undertegnede inkludert) er Jakten på Rød oktober en storslagen opplevelse, en opplevelse som dessverre blir noget redusert med alt for karikerte russere, et plott med litt for mange hull/løse tråder og en alt for sukkersøt og naiv slutt. Fire sterke stjerner!

Med Patriot Games regisserte Phillip Noyce en tett og intens thriller som spiller på alle de rette strengene, her er det hele tiden det menneskelige aspektet som står i fokus, mens actionscenene kun blir velfungerende krydder til retten. Med en stram regi, klar dramaturgisk fremdrift med får dødpunkter og et herlig ensemble av biroller, får vi en klassisk thriller der en mann må kjempe alt han kan for å redde det som betyr mest for ham – familien! Jo da, vi unngår ikke klisjeene i Patriot Games, men med Harrison Ford i storform og et så velskrevet manus lar vi det passere. Fem stjerner!

Harrison Ford er midt i blinken som den stillferdige byråkraten som brutalt blir kastet ut i felten i Clear and Present Danger. Han mestrer elegant balansen mellom småkeitete, usikker papirflytter og en handlingens mann når det kreves. I forhold til Patriot Games er det et adskillig mer actionpakket plott vi her serveres, men noen svært lekre og intense scener som regissøren koreograferer som en actionballett; ikke minst er angrepet på bilkonvoien i Bogota en innertier. Noyce har regissert en lekker visuell film med et klassisk konspirasjonsplott der helten etter hvert ikke kan stole på noen. Helhetsinntrykket trekkes dog noe ned mot slutten i vel patriotiske sekvenser, og med Ryan-karakteren som går ut over det vi forventer av ham. Fire stjerner!

Serien ble rebootet (første gang!) med dommedagsfilmen The Sum of All Fears. En eldgammel israelsk atombombe er havnet på avveie, og Ryan er på sporet av terroristene som har planer om å detonere den midt i USA. Ben Affleck matcher godt en ung Ryan, men han fremstår overdrevet usikker i felten, og plottet svekkes av en del åpenbare hull og karikerte stereotyper av politikere som hauker og duer. En drivende spennende actionfilm, med et dystert bakteppe, som lar deg sitte på kanten av stolen. Fire svake stjerner.

Med Jack Ryan: Shadow Recruit er serien nok en gang rebootet, og denne gangen er ikke filmen engang basert på en av Tom Clancys bøker. Alt i alt er gjensynet med Ryan en litt blandet opplevelse. De forsøker å reboote serien og tilpasse den til vår tid, samtidig som de sitter igjen med en fot godt plassert i fortiden. Ei heller er hverken plottet er dramaturgien særlig original, men like fullt er dette en velsmurt spionthriller som har et godt potensial å vokse på i fremtidige filmer. Vi ønsker Jack Ryan tilbake på det hvite lerret – og nøler oss frem til fire svake stjerner.

Boksen inneholder intet nytt bonusmateriell i forhold til de tidligere enkeltutgivelsene. Her har man simpelthen gått for «økonomi-løsningen» og pakket de tidligere utgivelsen (med til dels svært forskjellige coverstil) inn i en ny pappboks. Bevares, du får ingen dårlig pakke, men har du filmene fra før er det altså ingen grunn til nyanskaffelse. Billedkvaliteten er jevnt over svært god (med Red October og Patriot Games som trekker ned), det samme med lydsporet. Bonusmaterialet er svært varierende fra film til film.

• Release: 4. juni 2014   Regi: John McTiernan
  • Med: Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck, Chris Pine
  • År: 1990-‘14