This is Where I Leave You

Farens død bringer de fire umake søsknene sammen – på godt og vondt.
Komedie
This is Where I Leave You

Judd lever tilsynelatende det perfekte, og godt planlagte, liv, med en vakker kone, en god jobb og alt «på stell»; når han så finner den glattbarberte rumpa til sin egen sjef i heftig «interaksjon» med sin kone, går han i svart og fremtiden faller i grus. Noen dager etter at han har forlatt sin utro kone, dør faren. Hans siste ønske er at familien skal minnes ham med en «shiva», en jødisk skikk (for en ateistisk familie!) som innebærer syv dagers (tett) samvær med familie og venner.

Den dysfunksjonelle familien sliter med å finne tonen og de fire svært ulike søsknene (8 i både sinn og skinn) krangler mer enn de minnes sin avdøde far, det hele mens deres svært frisinnene mor (Jane Fonda) med glede viser frem sine nye silikonpupper og forteller om sitt fantastisk aktiv sexliv – i detaljer.

Levy har regissert en meget sjarmerende historie om en faktisk, ganske så gjennomsnittlig familie med sine feil og mangler. Han gir oss mange situasjoner som vi kan kjenne oss igjen i, men faller dessverre ofte for den lettvinte fristelsen til å overdrive. Her er det dessverre ikke mye tegn til less is more; spesielt mot slutten mister manuset alle hemninger og går nærmest over i parodi. Det til tross, This is Where I Leave You er en solid dramakomedie med en elegant historie og utmerket skuespill fra Bateman og Fey. Anbefales alle som har søsken! Fire stjerner.

Meget tilfredsstillende billedkvalitet, og et bra lydspor (dts-MA 5.1) som overkompenserer dialogsporet; men vi blir dessverre avspist med kun noen utelatte/forlengede scener og bloopers i bonus.

platekomp

This-is-Where-I-Leave-You_6 This-is-Where-I-Leave-You_5 This-is-Where-I-Leave-You_4 This-is-Where-I-Leave-You_3 This-is-Where-I-Leave-You_2