TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

The Wolf of Wall Street

Mesterregissøren Martin Scorsese viser seg fra sin aller beste side med tolkningen av storsvindleren Jordan Belforts memoarer om hans utsvevende liv på nittitallet med fråtsing i damer, dop og penger. Det er tidvis langt, men du verden for en underholdende, fascinerende og imponerende film.

Publisert 03.07.14 - 13:28
The Wolf of Wall Street

Filmen The Wolf of Wall Street skildrer livet til den legendariske finansakrobaten og storsvindleren Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) og hans vekst og fall. Belfort klarte i løpet av noen få år på nittitallet å lure til seg milliardbeløp fra diverse investorer fra et salgshus i New York. Med hjelp fra blant annet Donnie Azoff (Jonah Hill), og drevet av en latterlig stor grådighet og vinnerinstinkt, bygde han opp en ulovlig geskjeft gjennom aksjemeglerfirmaet Stratton Oakmont. På den aller verst tenkelige måte levde han et ekstremt liv med fråtsing i sex, dop og et generelt storforbruk som verden knapt har sett maken til. Belforts hasardiøse tilnærming til livet endte opp med at han ble arrestert og tildelt en dom på fire år i fengsel. Han sonet to av dem.

Dette er det femte samarbeidet mellom Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio (Gangs of New York, The Aviator, The Departed, Shutter Island) og resultatet har også denne gangen blitt meget fruktbart. DiCaprio eksploderer i full blomst under Scorseses regi og viser for en bunnsolid skuespiller han er. Han får bruk for hele sitt tenkelige reportoar i tolkningen av karakteren som krever veldig mye siden Belfort er nesten konstant høy og lav på narkotika av diverse slag. En stor prestasjon av Leo som nok en gang ble belønnet med en Oscar-nominasjon for beste mannlige hovedrolle. Ellers er The Wolf of Wall Street full av gode skuespillerprestasjoner; Jonah Hill er briljant og ble nominert til Oscar for beste mannlige birolle mens både Margot Robbie og Matthew McConaughey imponerer stort!

Scorsese er tilbake med noe av det han kan aller best – miljøskildringer og tidskoloritt. Få mestrer bedre å beskrive kriminelle, hierarkiske og mannsdominerte grupper, og aller helst i sitt eget nabolag – New York. Det er også imponerende hvordan han klarer å gjenskape dette orgasmiske ekkoet fra jappetidens kjølvann med sylskarpe detaljer og fiffige observasjoner med føttene godt plassert i riktig tidsepoke.

Forøvrig oser filmen av fortellerglede og Scorsese formelig velter seg i den ville historiens ekstremiteter. Enkelte scener er rett og slett ufattelig morsomme og det Oscar-nominerte manuset til Terence Winter (The Sopranos, Boardwalk Empire) bærer ikke akkurat preg av kreativ tørke. Når det er sagt så har jo biografien til Belfort vært en god kilde til inspirasjon. Med en så eksessiv filmfortelling som inneholder så mye informasjon er det ingen tvil om at filmens lengde kunne ha vært redusert en del. Tre timer går relativt fort unna med så mye underholdning, men det kan bli i overkant voldsomt og noen ganger strekkes det litt vel langt for å gjenskape galskapen. Uansett er dette en fantastisk produksjon av en utrolig fascinerende historie som aldri moraliserer, men simpelthen observerer en lite flatterende og sjokkerende livsstil på en imponerende måte. Fem stjerner.

The Wolf of Wall Street er en såpass bra film at den definitivt hører hjemme i filmsamlingen. Utgivelsen på Blu-ray er formidabel på den tekniske siden med et vidunderlig bilde som kun er millimetre fra toppkarakter. Lyden (dts-MA 5.1) er også høyst beundringsverdig og belønnes med seks stjerner – et meget sterkt og dynamisk lydspor! Det som skuffer er ekstramaterialet: Kun en bakomfilm på 17 minutter. Produksjonen er så omfattende at det hadde vært på sin plass med mer bakgrunnsstoff. Et kjøp anbefales uansett!

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

• Release: 4. juni 2014   Regi: Martin Scorsese
  • Med: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Jon Favreau, Julie Andrews