The Whistleblower

The Whistleblower er en film som har hatt en trang fødsel. Rachel Weisz leste manuset allerede i 2005 og takket nei til hovedrollen.
The Whistleblower

Fire år senere aksepterte hun likevel fordi hun mente det var en viktig historie å fortelle.

Politikvinnen Kathryn Bolkovac (Weisz) fra Nebraska jobber hardt for å bli overført til et annet distrikt for å komme nærmere sin datter. Hun blir tilbudt en godt betalt korttidsjobb som FN-observatør i Bosnia etter krigen, som gir henne muligheten til en ny start. Men jobben blir vanskelig da hun oppdager at området er fylt med en grusom undergrunnsindustri med trafficking og prostitusjon, hvor mange FN-soldater er involvert. Å bringe denne sannheten fram i lyset blir ikke spesielt enkel, og hun vikler seg inn i en ond sirkel med maktmisbruk og korrupsjon.

Filmen er meget sterk og baserer seg på virkelige hendelser fra tiden etter krigen på Balkan. Den formidler en av de største skandalene i FNs historie og retter også fokuset på de forferdelige konsekvensene av menneskehandel i Europa. Rachel Weisz gjør en kjempeinnsats som den iherdige og rettferdige Kathryn, og hun suppleres av flere dyktige skuespillere som blant annet Nikolaj Lie Kaas. Produksjonen er bra og Larysa Kondracki skal ha mye skryt for regien og manuset til sin spillefilmdebut. Fire stjerner.

Dessverre så har ikke denne utgivelsen på Blu-ray noe ekstramateriell, men den får absolutt godkjent både lyd og bilde.

• Release: 5. oktober 2011
  • Regi: Larysa Kondracki