The Tourist

Agentkomedie med intrikate intriger, storslått locations og Hollywoodstjerner i hovedrollene kan bli en meget fornøyelig opplevelse; forutsetningen er selvsagt at det er et godt plott, handlingen evner å overraske og skuespillerne leverer varene – på alle disse områdene faller dessverre The Tourist igjennom!
The Tourist

Mystiske Elise (Angelina Jolie) sitter på en idyllisk fortauscafé i romantikkens hovedstad, Paris, og leser et brev fra sin elskede der hun blir gitt instrukser om hvordan å riste av seg politiet. Instruksen er å finne en mann som ligner i kroppsfasong, alder og høyde, for dermed å narre politiet til å jakte på feil person. Tilfeldigvis velger hun seg ut matematikklæreren fra Wisconsin, Frank (Johnny Depp). Og innviklingene er i gang.

Sjelden har vi sett en film med større hull i plottet, mer usannsynlig og mer stereotypt persongalleri enn The Tourist. Politiet, med Paul Bettany i spissen er så inkompetente at det blir pinlig, hovedskurken, Shaw, er latterlig karikert med (selvsagt) idiotiske og udugelige oppbolede russere (med latterlig aksent) som håndlangere, og en rekke hendelser skjer uten den minste logiske forklaring. Dessverre gnistrer det heller ikke av kjemien mellom Jolie og Depp. Har du ikke skjønt plottet innen en halvtime, har du ikke sett mange filmer før (eller kanskje du rett og slett bare er dum?). På den annen side, det venetianske turistkontoret må ha spyttet inn en anselig sum penger i prosjektet, for om ikke annet, så får du lyst til å reise til kanalenes by med første fly! To fattige stjerner for forsøket!

Om ikke filmen er av det store slaget, så er både lydsporet (dts-HD) meget bra, og billedkvaliteten veldig bra. Også et mer enn godkjent bonusmateriell med bl.a. kommentarspor, utelatte scener, to minidokumentarer, intervjuer med stjernene, fra innspillingen i Venezia og movieIQ.

• Release: 22. juni 2011
  • Regi: Florian Henckel von Donnersmarck
  • Med: Johnny Depp, Angelina Jolie, Paul Bettany, Timothy Dalton, Steven Berkoff, Rufus Sewell