The Next Three Days

The Next Three Days, som er regissert av Paul Haggis (Crash), er en nyinnspilling av den franske filmen Alt for henne som gikk på norske kinoer i 2009.
The Next Three Days

Har man sett den er det egentlig tilstrekkelig siden det er en identisk historie, men den amerikanske versjonen gjør slettes ikke skamme på originalen, og klarer samtidig å få ut historien til et større publikum med Russell Crowe i hovedrollen.

Filmen handler om John Brennan (Crowe) som lever et normalt liv som lærer sammen med sin kone Laura (Banks) og deres sønn. En dag blir huset deres stormet av politi som arresterer Laura for å ha drept sjefen sin. Hun benekter drapet men blir dømt til tjue år i fengsel siden alle bevis peker i hennes retning. Tre år senere sliter John med å holde familien samlet samtidig som alle ankemuligheter er oppbrukt, og advokater har mistet troen på frifinnelse. Han setter derfor i gang en stor plan for å få Laura ut av fengsel slik at de begge kan få livet tilbake.

The Next three Days har egentlig alt som trengs av ingredienser til en velfungerende thriller og den er drivende og intens. Castingen av Crowe fungerer veldig bra da han passer perfekt som den omsorgsfulle og intelligente læreren som aldri gir opp kampen, og som viser seg smartere enn antatt. Elizabeth Banks gjør også en bra prestasjon, og er flink til å opprettholde tvilen til publikum om at hennes påståtte uskyld er ekte. Det beste med filmen er den fengende historien og det fantastiske drivet. Drøye to timer og et kvarter flyr avgårde uten at man mister engasjementet. Det hele er skrudd godt sammen og virker troverdig, selv om manuset tar noen snarveier innimellom og forenkler elementer i noen scener. En del av politiarbeidet går kanskje litt for kjapt av og til samtidig som at Johns rute i labyrinten blir litt for enkel til tider. Men uansett blir konklusjonen at det er en meget bra og underholdende thriller med stor underholdningsverdi. Fire sterke stjerner.

Blu-ray-utgivelsen er absolutt verdt investeringen. Massevis av bra bonusmateriell og kvaliteten på lyden imponerer like mye som det flotte bildet.

• Release: 27. april 2011
  • Regi: Paul Haggis