The Mechanic

At Jason Statham ikke akkurat er noen karakterskuespiller har vi visst lenge, men at det er mulig å fremstå så pappfiguraktig som han gjør i The Mechanic overrasker selv en som har sett det meste.
The Mechanic

Skjønt, han kan vel ”begrunne” det med at han forsøker å kopiere originalen; The Mechanic ble spilt inn første gang i 1972 med alle pappfigurers far, Charles Bronson i hovedrollen.

Statham er den følelseskalde og til fingerspissene profesjonelle leiemorderen som (merkelig nok) blir lurt i en felle til å skyte sin mentor og venn (en Donald Sutherland som får alt for lite scenetid). Når det går opp for ham hva han har gjort gnages han av dårlig samvittighet og hevntanker. Plottet snøres sammen når sønnen av offeret ber om opplæring i kunsten leiemord.

Om du er på jakt etter en god film om en leiemorder og hans protegé, så kjøp den fantastiske Leon; The Mechanic når den ikke en gang opp til anklene. Her er det tilnærmet ingen handling og/eller progresjon i historien. Ikke minst sliter vi med å tro på det tynne plottet. Det hele er svært lekkert filmet, med herlig location i sumplandet rundt New Orleans og actionsekvensene er elegant koreografert, men det hjelper lite når innholdet er hult og uengasjerende. Filmen krasjlander når heller ikke hovedrolleinnehaveren klarer å puste noe virkelig liv inn i karakteren. To stjerner.

Svært lite å utsette både på lyd- og billedkvaliteten. Intet bonusmateriell.

• Release: 6. juli 2011
  • Regi: Simon West