The Hunter

Denne australske produksjonen ble aldri satt opp på kino i Skandi-navia, og det er forståelig sett i forhold til forventede billettinntekter, men uforståelig fra et kunstnerisk perspektiv, da det er en vakker film som absolutt fortjener et stort publikums oppmerksomhet.
The Hunter

The Hunter er historien om Martin David (Dafoe), en leiesoldat som blir sendt til Tasmania av et europeisk bioteknologisk selskap for å finne en utryddet ulveart. Martin kommer dit forkledd som forsker og får husrom hos en mor og hennes to barn som lever under enkle kår i utmarka. Lokalbefolkningen er ikke spesielt glade i miljøforskere som truer deres arbeidsplasser, og det er også noen som føler seg truet da Martin blir involvert i den lille familien. På toppen av det hele er han ikke alene om å ha et ønske om å finne den sjeldne ulven som er verdt mye penger.

Det er ikke ofte man kommer over en slik thriller, som er både spennende og lavmælt på samme tid. The Hunter er vakker og velspilt med uforutsigbarhet og nerve som driver historien fremover. Willem Dafoe er en særdeles dyktig karakterskuespiller, og bærer filmen hele veien gjennom vakker villmark og menneskers brutalitet. En overraskende liten film, som med litt finpuss på manus kunne blitt enda bedre. Fire sterke stjerner.

Dette er en film som man gjerne skulle hatt belyst nærmere, da er det skuffende at BD-en kommer uten ekstramateriell. Lyden er litt lav med gjennomsnittlig kvalitet, mens bildet imponerer!

• Release: 2. mai 2012
  • Regi: Daniel Nettheim