Sykt lykkelig

Det er fint at Anne Sewitsky har fått sin debut som spillefilmregissør, men dessverre bærer Sykt lykkelig preg av å være episodisk moro uten helhet.
Sykt lykkelig

Filmen handler om den naive og understimulerte husfruen Kaja (Kittelsen) som lever med den introverte mannen sin (Joachim Rafaelsen), som har mistet interessen for henne. De leier ut nabohuset til et tilsynelatende perfekt og moderne ektepar som både synger i kor og som har adoptert et barn fra Etiopia. Naboskapet utvikler seg til vennskap med påfølgende konflikter og uheldige situasjoner som får store konsekvenser for dem alle.

Det er lett å se at Sewitsky og spesielt manusforfatter Ragnhild Tronvoll har hatt mange gode ideer og inspirasjoner til denne filmen. Man aner svart humor hentet fra filmene til Coen-brødrene og vår egen Bent Hamer. Problemet er bare det at filmen vil bli husket for flere morsomme og originale scener, men glemt for å levere en helhetlig fortelling med dypdykk i karakterer og historie. Det finnes ingen unnskylding for å plutselig “glemme” en av hovedkarakterene i halve filmen! Troverdighet er viktig selv i filmer med absurd humor. Vi satser på at dette var et skritt på veien og at neste blir bedre. For det er ingen tvil om at det finnes potensiale for en langt bedre film. Tre stjerner.

Ekstramaterialet består av et lengre intervju fra Blått lerret som dessverre ikke belyser filmen på noen bra måte. Den bekrefter bare mistanken om at Sewitsky og Tronvoll ikke har hatt en ordentlig plan med Sykt lykkelig. Lyd og bilde imponerer heller ikke nevneverdig.

• Release: 30. mars 2011
  • Regi: Anne Sewitsky
  • Med: Agnes Kittelsen, Joachim Rafaelsen, Maibritt Saerens, Henrik Rafaelsen, Heine Totland