: Submarino

Thomas Vinterberg ble den yngste noensinne da han som nittenåring ble tatt opp ved den Danske Filmskole i 1988. Han fikk oppmerksomhet med noen kortfilmer på begynnelsen av nittitallet og tok det store skrittet inn i filmens verden med sin fantastiske dogmefilm Festen i 1998.

Publisert 25.12.10 - 14:00
Submarino

På 2000-tallet befant han seg i et slags vakuum med noen få mer eller mindre suksessrike produksjoner, som fikk kritikere til å lure på hvor talentfull Vinterberg egentlig var. Med Submarino har han funnet tilbake til sine røtter som filmskaper med et nydelig sosialrealistisk drama i stor europeisk tradisjon; blant annet belønnet med Nordisk Råds filmpris for en måneds tid siden.

Submarino forteller historien om Nick (Cedergren) og hans lillebror (Plaugborg) som vokser opp med en sterkt alkoholisert mor. De opplever et kraftig traume som barn, noe som følger dem i sitt voksne liv hvor de sliter med sitt i hverdagen. Nick bor på herberge og fyller dagene med vektløfting og alkohol. Lillebroren er alenepappa og heroinist. Når moren deres dør får de muligheten til gjenforening men veien til familieidyll blir lang, brutal og kostbar.

Vinterberg gjør en kraftoppvisning i drama med en sterk og rørende beretning om sosial arv og kampen for tilværelsen. Han benytter en nydelig estetikk med dvelende tempo som maner fram ubehagelige stemninger og desperasjon. Med enkel observasjon får vi et intelligent innblikk i karakterenes mentale og fysiske verden, uten behov for å rope høyt. Det mest imponerende med Submarino er skuespillernes prestasjoner. Jakob Cedergren og Peter Plaugborg er fantastiske som de to brødrene, og Gustav F. Kjærulff imponerer stort som sønnen til den narkomane lillebror. Dette er dansk film på det beste, og det er forhåpentligvis mer i vente av samme kvalitet fra Thomas Vinterberg i tiden som kommer. Seks stjerner!

Filmen hadde fortjent en langt bedre utgivelse på Blu-ray. Den har greit ekstramateriell med et par bakomfilmer og en av Vinterbergs tidligere kortfilmer fra 1994, men bildekvaliteten er middels og lydsporet noe svakt. Når det er sagt kjøper man ikke denne filmen pga. de tekniske kvaliteter.

Submarino

• Release: 10. november
  • Regi: Thomas Vinterberg