Anmeldelse: Skjønnheten og udyret

Skjønnheten og udyret

Disney gikk virkelig tilbake til røttene med Sjønnheten og Udyret.
Karakter
Animasjon
Skjønnheten og udyret
Annonse
Annonse
forfatter

Som i sine glansdager med Tornerose, Askepott, Snehvit og Pinocchio tok de igjen fatt i et klassisk europeisk eventyr, gjør sin egen ”Disney-vri” på det hele, og blir, vel fortjent, belønnet med tidenes første Oscar-nominasjon for en animasjonsfilm i kategorien Årets beste film.

Historien (først publisert i 1741!) om den rike og egoistiske prinsen som dømmes til å leve som et udyr på grunn av at han selv dømmer folk ut i fra utseendet (heri ligger filmens, ikke for påtrengende, moral), der trolldommen kun kan brytes ved at en kvinne forelsker seg i ham, er velkjent for de fleste, og eksiterer i mange europeiske varianter. I Disneys versjon møter vi (for Disneys del) en usedvanlig selvstendig, intelligent og uredd fransk, feministisk skjønnhet Belle, som blir tatt til fange av Udyret. Landsbyens store helt er den egoistiske og mannsjåvinistiske Gaston, en enkel mann som absolutt ikke vil at kvinner skal tenke egne tanker eller bruke tiden på bøker; til tross for at alle landsbyens single kvinner jakter på ham, er det den ”merkelige” Belle han vil ha. En hengivenhet som så visst ikke er gjensidig.

Tegnestilen er i en klasse for seg, ikke siden Torneroses dager har vi sett større detaljrikdom, dog denne gangen enda mer naturtro og med en usedvanlig vellykket bruk av lys og skyggeeffekter. Dramaturgien er spenstig og enhver ”ordentlig” film verdig, sangene i Skjønnheten og Udyret er slettes ikke bare ”fyllmasse” for å komme opp i halvannen time, men gode og catchy sanger som utfyller historien og bringer den fremover. Manuskriptet og de mange filmreferansene er siktet inn mot et mer voksent publikum, men de minste får sin del med mer visuelle morsomheter som krydrer historien.

Med Skjønnheten og Udyret var Disney for alvor tilbake på tegnefilmtronen, og dens suksess brakte på banen en rekke nye studioers satsing på animasjonsfilm. Filmen var også en pioner innen bruken av dataanimerte effekter i en ellers håndtegnet film; la deg blende av den fantastiske ballromscenen. En uforglemmelig film, for hele familien, som fortjener betegnelsen klassiker fra dag en av!

Som forventet er både lyd- og billedkvaliteten av ypperste kvalitet og bonusmaterialet er mer en man kan favne over i løpet av en helaften, bl.a. en glimrende bakomfilm, nye utelatte scener, alternativ åpningssekvens, kommentarspor, spill for de minste og DVD-versjonen av filmen.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 20. oktober
  • Regi: Gary Trousdale
  • Med: Paige O’Hara, Robby Benson, Jerry Orbach, David Ogden Stiers, Richard White
  • År: 1991
  • Land: USA
  • Tid: 1:31t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.