Ringenes herre: To tårn

Ringenes herre: To tårn

To tårn er andre film ut i trilogien om Ringenes Herre, og er en direkte oppfølger uten unødvendig introduksjon av historie eller karakterer. Filmen er langt mørkere og råere en sin forgjenger, men benytter seg samtidig av en god dose humor nå som vi er blitt kjent med persongalleriet.

Vi følger Frodo videre i sin ferd for å ta den mystiske ringen til Mordor og hans kamp for å ikke bli påvirket av dens mørke krefter. Hans følge er nå blitt splittet opp i tre mindre grupper og disse gruppenes vandring gjennom landskap og farer blir filmens gjennomgående dramaturgiske element. Frodo og hans venn Sam på deres vanskelige vandring mot Mordor med selve ringen i sin varetekt, hobbit-vennene Munti og Pippin tar sin omvei, krigerne Aragorn, Legolas og Gimli sin. To tårn kulminerer i et massivt slag mellom det gode og det onde.

Jackson leverer nok en gang en bra film som ble belønnet med seks Oscar-nominasjoner og to priser. Han utnytter videre det fantastiske landskapet på New Zealand og skaper en rekke eventyrlige scener på sin vei med å filmatisere Tolkiens bok.  Men som i Ringens brorskap blir det et problem for fortellingens progresjon at det går for lang tid mellom de ulike historiene som binder filmen sammen. Like fullt er To tårn en sterk oppfølger og en flott eventyrfilm som imponerer på flere plan. En sterk firer!

Utgivelsen på Blu-ray imponerer, slik som Ringens brorskap, med fantastisk lyd og billedkvalitet. Av ekstramateriell er det et hav av bakomfilmer, intervjuer, språkanalyse, musikkvideo m.m. Er man fan er det bare å løpe og kjøpe!

Skrevet af