Ringenes herre: Ringens brorskap

Ringenes herre: Ringens brorskap

Nesten ti år etter sin utgivelse kommer Peter Jacksons ambisiøse filmatisering av J.R.R. Tolkiens Ringenes Herre på Blu-ray med remastret lyd og bilde.  Boksen inkluderer også 3 DVD-er (!) med over 6 timer bonusmateriell. Filmene selges separat eller samlet.

I Ringens brorskap møter vi den unge hobbiten Frodo (Elijah Wood) som arver en ring etter sin onkel Bilbo.  Ringen viser seg å ha magiske krefter og har opprinnelig tilhørt den onde trollmannen Sauron, som desperat leter etter den for å herske over hele verden.  Sammen med et lite følge reiser Frodo ut for å kaste ringen i Dommedagsberget i landet Mordor for å ødelegge dens onde krefter.

Filmen er en stor visuell opplevelse og vant 4 Oscar for blant annet foto, sminke og beste effekter.  At Peter Jackson har brukt rundt 7 år på å forberede innspillingen har gitt resultater. Utmerket i foto i nydelige landskap, overdådige kampscener, topp sminke, kulisser og en imponerende detaljrikdom. Det ligger imidlertid svakheter i Ringens brorskap som følge av at Jackson har vært tro mot romanen. Med alle detaljer som skal følges opp over tre timer går det utover rytme og dramaturgi. Fokus på detaljer, enkeltscener og et stort persongalleri skaper oppbrudd i fortellingen. Dette gjør dramaet noe monotont og skaper svak progresjon i historien.

Uansett er dette en meget bra film og banebrytende i sin sjanger.  Absolutt ingenting å utsette på lyd og bilde.  For fans og tilhengere av Ringenes Herre er det bare å gå til innkjøp da bonusmaterialet er på godt over to timer med bakomfilmer, intervjuer, featurettes og mer til – men for en svindel at bonusmaterialet kommer på DVD og ikke BD!!