: RED

Etter å så vidt ha kommet seg igjennom lidelsen Cop Out (Kevin Smith) med Bruce Willis i fjor, blir man fylt med stor skepsis når man skal se en ny actionkomedie med Willis; som i tillegg handler om en pensjonert CIA-agent på vei tilbake i skuddlinjen.

Publisert 03.04.11 - 15:39
RED

Skepsisen blir fort gjort til skamme da Red viser seg å være riktig medisin for både Bruce og oss publikum.

Forhenværende spesialagent Frank Moses (Willis) får dagene til å gå med hverdagslige rutiner samt telefonsamtaler til en søt dame på lønningskontoret (Parker). En dag blir han forsøkt likvidert av en gruppe profesjonelle drapsmenn i sitt eget hjem. Moses finner ut at han, og en rekke av hans tidligere CIA-partnere står på en drapsliste, fordi de tidlig på 1980-tallet var vitne til ulovligheter som strakk seg helt til topps i politikken. Denne brogete gjengen av tidligere agenter består blant annet av den gamle storsjarmøren Joe (Freeman), en ultra-paranoid LSD-prøvekanin (Malkovich) og den elegante og vakre snikskytteren Victoria (Mirren). Gjengen må gå til motangrep for å kunne returnere til sine “gyldne” pensjonistdager.

Regissør Robert Schwentke (Flightplan) har virkelig truffet med Red, en film fylt med en flott balanse av humor, action og eleganse. Historien er hverken nyskapende eller fantastisk men den står stødig gjennom hele filmen, som har et bra driv. Det blir faktisk aldri kjedelig og det er virkelig ikke noe problem å bare lene seg tilbake og kose seg gjennom en rekke underholdende scener med bra og original humor. Red er i tillegg fylt med nydelige detaljer og bra actionscener uten at det blir platt eller overdrevet. Det er svært tilfredsstillende å se en film som ikke er overlesset med digital støy!

Manuset er ikke fantastisk, men replikkene sitter bra og dialogen fungerer. Schwentke har hatt fordel av et særdeles erfarent knippe med skuespillere som vet å levere. Bruce Willis er tilbake med glimt i øyet, John Malkovich er alltid genial og Helen Mirren storkoser mens hun plaffer i vei med sitt automatvåpen. Det er åpenbart at her har både de foran og bak kamera hatt spillegleden på filmsettet. Totalt sett en overraskende bra film som viser at man kan lage en god actionkomedie uten underbuksehumor. Fem anbefalte stjerner!

Det er synd at BD-utgivelsen ikke inneholder noe ekstramateriell (det eneste som følger med er filmen på DVD). Noe som er skuffende da det hadde vært interessant å finne ut mer av den fascinerende produksjonen som i store deler foregår i spennende New Orleans. Når det gjelder teknisk kvalitet er den et meget godt kjøp. Lyden i dts-HD er svært bra og bildet er nesten perfekt, noe som virkelig rettferdiggjør all god foto i filmen.

RED

• Release: 9. mars
  • Regi: Robert Schwentke