Rango

Nok en gang slår Gore Verbinski (regi) og Johnny Depp pjaltene sammen, og når Depp “gjentar” sin gale rolle fra Pirates-filmene, denne gang som gal kameleon med en attityde, får vi servert en usedvanlig vellykket, spenstig og sær animasjonskomedie av rang!
Rango

Sjeldent har vi sett et så originalt og outrert persongalleri som i Rango, her har de ikke tatt de generelle barnefilmhensynene om å ikke støte (frastøte!) eller skremme noen. Den sære og ensomme Rango (Depp) kommer seg uventet ut av sin innestengte tilværelse, men havner i stedet i en kamp for overlevelse i den klassiske amerikanske spaghettiwesternsettingen, med stekende varme, erketypiske onde skurker, Clint Eastwood, og småfolket som søker etter en helt som kan stoppe skurkene. I denne byen er det mer rednecks og, mildt sagt, spesielt utseende dyr i persongalleriet en i tjue ”vanlige” animasjonsfilmer. Vi mer enn aner at flertallet går på en eller annen form for attføring.

Rango er krydret med ironi og satire som muligens går over hodet på de minste, men like fullt er det nok av ”klassisk” animasjonshumor til å holde interessen filmen igjennom. Den røde tråden er de satiriske og pessimistiske småfuglene, som på elegant vis binder historien sammen. Det kunne blitt parodisk, men i denne settingen fungerer det faktisk med Wagners Valkyrie (som i Apocalypse nå) i det store oppgjøret med heftige luftangrep! En særs morsom (se antihelten Rango miste huden i den stekende varmen) og original film, med et vell av referanser til andre filmer og et manus med dybde, som til tross for sine svakheter fortjener fem stjerner!

Prikkfri billedkvalitet og et lytefritt lydspor er hva denne BD-en byr på! Bonusmaterialet er en interessant bakomfilm, kommentarspor, story-boards, utelatte scener og trailer.

• Release: 20. juli 2011
  • Regi: Gore Verbinski