anmeldelse: Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Publisert 11.04.19 - 13:04
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Basert på romanen til Malin P. Giolito blir vi med på en reise som ryster det svenske folkhemmet, i en hendelse vi anser som hverdagslig i USA, men som vi i Norden (stort sett) så langt har blitt forskånet fra.

Skoleskyting
Med unntak av Finland har Norden enn så lenge unngått skoleskytinger, voldshendelser ja, men ingen masseskytinger der elever har gått amok med våpen i klasserommet.

I USA alene var det 37 (!) skoleskytinger bare i 2018. Quicksand viser hvor ille det kan gå.

Rikmannsbarn
I nåtid møter vi avgangselevene på en videregående skole i rikmannsbydelen Djursholm i Stockholm. Maja (Hanna Ardéhn) og Amanda er som 17-18-åringer flest, med svingende selvtillit, problemer med forholdet til foreldrene, på konstant jakt etter oppmerksomhet/anerkjennelse fra det annet kjønn og eksperimenterende med rus; samtidig som de søker å stake ut en fremtidskurs. Det som virkelig skiller dem fra «folk flest» er at de vokser opp i et miljø med rike til steinrike foreldre.

Klassens definitivt rikeste (som kan få den jente han peker på) er Sebastian (Felix Sandman). Sommeren før avgangsåret kurtiserer han Maja, og imponerer henne med farens (Reuben Sallmander) luksuriøse yacht, slott og elleville fester. Det viser seg raskt at hans far er en følelsesmessig avstumpet psykopat som gjør alt han kan for å trykke ned yngstesønnen – noe Sebastian kompenserer ved å feste og dope seg.

Når forholdet mellom Sebastian og Maja etter hvert begynner å skrante ser innvandreren, og skolenerden, Samir (William Spetz) sitt snitt til å gjøre sine hoser grønne hos Maja…

Skrekken avdekkes – lag for lag
Stødig regi besørges av den norske regissøren Per-Olav Sørensen (Kampen om tungtvannet). Störst av allt tyr til et smart, og dramaturgisk effektivt, grep, i det den gradvis, via tilbakeblikk, avslører hva som hendte, samt bygger opp om forhistorien til karakterene. Som å skrelle en løk avsløres mer og mer av den grusomme skrekkopplevelsen, og hva som egentlig skjedde den drapsdagen i klasserommet.

Imens følger vi en fortvilet Maja som sitter isolert i varetekt, siktet for drap og drapsforsøk – der hennes eneste venn, og kontakt med utenomverden, er hennes sindige advokat (David Dencik). På selve drapsdagen spør hun, forvirret, politiet: «Kan jeg få gå hjem nå?».

(Foto: Netflix)

Unge skuespillere imponerer
Hanna Ardéhn er et funn som Maja, en person vi tror de fleste kan relatere seg til, skoleflink og oppegående som havner i en spiral hun ikke kommer seg ut av, der hennes eneste misjon blir å forsøksvis redde Sebastian – fra verden og seg selv.

Ardéhn spiller usedvanlig naturlig og får elegant frem de enorme kontrastene i livet til komplekse Maja, fra den største lykke, til desperasjon, fortvilelse og sammenbrudd. Hennes forhold til bestevenninnen føles ekte og naturlig. Sandman har et langt «enklere» karakter å portrettere, der han stort sett spiller en klysete overklassegutt som er vant til at andre bærer ut søppelet for ham. Han blir faktisk for enkel å mislike. Klyse til tross, vi får en plausibel forklaring på hvorfor Maja holder ut med ham.

Sort/hvitt
Romanforfatteren har dessverre tatt noen grep som svekker historien, Giolito har rett og slett gjort det litt for enkelt og stereotypt. Karakterene blir veldig sort/hvite, ikke minst er faren til Sebastian en ren klisjé på über-drittsekk av en far – så karikert at det nærmer sen en klisjé. Foreldrene til Maja er noen godtroende, og totalt konfliktsky, vattnisser, uten rot i virkeligheten. Det gjør at historien mister nødvendig ektefølt friksjon, og tidvis fremstår noget konstruert.

Det er også for enkelt å forutsi handlingen, til tross for stadig misledende hint er vi aldri særlig i tvil om hvordan dette skal ende. Med kun 6 episoder blir selve rettssaken litt hurtig gjennomgått, og noe av et antiklimaks. Det sagt, så er helheten virkelig godt fortalt der man har fått mye spenning og såre mellommenneskelige relasjoner ut av et litt for polert roman.

Etter noen mindre vellykkede lokale serier (The Rain, The Innocents), er det gledelig at Netflix lykkes så godt på det nordiske hjemmemarkedet med en kvalitetsserie. Quicksand – Störst av allt har blitt en meget god TV-serie, den henvender seg definitivt til et ungdommelig publikum, men som så absolutt bør appellere til et langt bredere aldersspenn. I kjølvannet av Skam vokser det frem en skog av nye, unge skuespillertalentet – serier av Quicksands kaliber ønsker vi oss mer av! 4 meget sterke stjerner.

<
>
(Foto: Netflix)