: Predators

Man har vanligvis ikke store forventninger til oppfølgere når det begynner å bli nummer tre eller mer i rekken. Men når man har en stor produsent og en Oscar-vinner i hovedrollen burde man kunne forvente mye kvalitet – dessverre er ikke det resultatet etter gjennomsyn av Predators.

Publisert 20.12.10 - 14:00
Predators

Adrien Brody spiller hovedrollen som elitesoldaten Royce som ufrivillig blir sendt til en ukjent planet for å lede en gjeng med dødsskvadronmedlemmer i et hemmelig oppdrag. Med unntak av en lege består hele gruppen utelukkende av mordere, leiesoldater, mafiosor og fengselsfanger. De er altså menneskelige rovdyr hele gjengen som må ta opp kampen med en gjeng med skremmende romvesener – Predators.

Siden den første Predator-filmen kom i 1987 med Arnold i hovedrollen har dette konseptet blitt godt utnyttet med en oppfølger i 1990 og to Alien vs. Predator-filmer i henholdsvis 2004 og 2007. Denne filmen blir derfor den femte i rekken og beklageligvis blir det nok ikke den siste. Predators er full av kvaliteter på det tekniske plan og man har også fått med seg flere dyktige skuespillere, problemet er at hele premisset blir meningsløst. Man får ingen forklaring på hvor soldatene kommer fra og hvorfor de er sendt til denne planeten. Det hele blir bare en jakt uten noen form for forløsning eller plott som driver filmen. Det er lov til å lage underholdning men det må være lov til å kreve en begynnelse og en slutt – ikke bare et midtstykke med gørr og blod uten mål og mening. To stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er riktignok veldig tilfredsstillende for de som måtte ønske seg et eksemplar. Det er over en time med bonusmateriell med kommentarer, slettede scener og bakomfilmer. Lyd og bilde er meget bra.

Predators

• Release: 3. november
  • Regi: Nimrod Antal