Precious

Året er 1987 og vi befinner oss i Harlem, New York hvor crack- og aidsepidemien er på sitt høyeste.
Precious

Sterkt overvektige Precious (Gabourey Sidibe) har ikke fått noen god start på livet. Tross sine seksten år er hun allerede gravid for andre gang med sin far(!). Hun bor sammen med sin mor (Mo’Nique), en hatefull trygdemisbruker som benytter enhver anledning til å holde datteren nede. Det eneste lyspunktet i Precious’ hverdag er skolen, men hun må slutte på grunn av graviditeten. Heldigvis får hun tilbud om å begynne på en alternativ skole og kommer inn i et miljø hvor det ikke er nødvendig å sette seg i respekt for å bli vist respekt. Hun er smart og lærer seg fort både å lese samt,underomstendighetene,normale sosiale omgangformer. Men moren står klar til å ødelegge alt. Hun takler rett og slett ikke at Precious får noe annet enn motgang. Fullstendig formørket av hat og sjalusi gjør hun alt for å frarøve datteren det lille håpet hun har.

Precious er filmen som overrasket både filmmiljøet og publikum i fjor. Det var i utgangspunktet en liten produksjon, men produsent Tyler Perry fikk med seg Oprah Winfrey som spyttet in store summer slik at filmen kunne markedsføres til et større publikum. Filmen har senere mottatt en rekke internasjonale priser og ble tilslutt nominert til hele seks Oscar, og innkasserte to for beste manuskript og beste kvinnelige birolle (Mo’Nique).

Fortellingen om Precious er enormt mørk og forstyrrende, men har utvilsomt et budskap om håp. Den meget overvektige jenta, med tilsynelatende ingen fremtid, tviholder på en levelig tilværelse i en verden som ikke vil gi henne en eneste sjanse. Gabourey Sidibe imponerer som Precious men det er Mo’Nique som virkelig skinner som monsteret av en mor i en rolle som hun fullt fortjent ble belønnet med en Oscar for. Ellers er det flott å se både Lenny Kravitz og ikke minst Mariah Carey i særdeles usminkede og solide rolletolkninger. Precious er en meget bra film med viktig tematikk, spennende filmatiske grep samt en engasjerende historie og imponerende skuespill. Fem stjerner.

BD-en skuffer så visst ikke med bonusmateriellet: Flere gode bakomfilmer, utelatte scener og minidokumentarer. Lyd og bilde er bra, men ikke gnistrende.

• Regi: Lee Daniels
  • Med: Gabourey Sidibe, Mo’nique, Paula Patton, Mariah Carey, Lenny Kravitz