: Polanskis skyggen

Blu-Ray anmeldelse

Roman Polanski (76) er en av de få gjenlevende auteur-regissørene og har i løpet av sin karriere gitt oss flere store filmer.

Publisert 15.09.10 - 08:00
Polanskis skyggen

I de siste årene har han hatt fokus på barndom gjennom Pianisten (2002) og Oliver Twist (2005), mens det har vært fravær av thrillere siden Chinatown i 1974. Nå er han tilbake (riktignok i eksil) med en meget solid thriller hvor han har latt seg inspirere av klassisk Hitchcock, med et svært vellykket resultat.

Vi møter en middels suksessrik engelsk forfatter (Ewan McGregor) som blant annet jobber som ”ghost writer” – leverer tekster i andres navn. Han blir bedt om å ta over arbeidet med å skrive memoarene til den britiske statsministeren (Pierce Brosnan) etter at den forrige skribenten har blitt funnet død under mystiske omstendigheter. Han reiser over til nordøstkysten av USA for å skrive boken, samtidig som anklager om krigsforbrytelser hagler mot statsministeren.

Skyggen er blitt en meget bra thriller med et stilsikkert filmspråk og flott dvelende tempo. Polanski har en enorm god sans for detaljer og dramaturgi og man merker sakte men sikkert hvordan han bygger opp spenningen og driver fortellingen fremover mot et klimaks. Filmen har svært god casting og skuespillerne viser seg tillitten verdig. Pierce Brosnan gjør en bra rolle som en mørkere Tony Blair mens Ewan McGregor har nok autoritet og uskyldighet til å spille paranoid marionett. En sterk firer! Tre interessante bakomfilmer med intervjuer av blant annet Polanski selv. Utgivelsen er meget bra teknisk sett med utmerket bilde og lydspor.

Polanskis skyggen

• Release: 11. august
  • Regi: Roman Polanski