Anmeldelse : ODEON Oslo IMAX

IMAX er helmaks!

Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.

Odeon imax
Karakter
ODEON Oslo IMAX

– Wow! Tenet skal helt klart oppleves i IMAX-format, utbryter Audun.

Vi befinner oss i IMAX-salen til ODEON Kino i Oslo. Den nyeste, største og flotteste kinosalen landet har å by på. Og hvilken film er vel bedre å teste med enn Christopher Nolans nyeste mesterverk Tenet, som er delvis innspilt i Oslo?

På rad 8 sitter vi i komfortable recliner-seter. Her kommer vi definitivt tett på handlingen. Det enorme IMAX-bildet fyller hele synsfeltet, uten at det føles for nært. Man kan flytte blikket og få med seg selv de minste detaljene i den komplekse handlingen. Kontrasten og svartnivået fra bildet er rett og slett lekkert.

Og lyden da, mann. Lyden! Akkurat som bildet er det en helt annen kraft og størrelse over lyden i IMAX-salen.

IMAX Odeon Oslo Audun Hage
Audun Hage sitter klar for en heftig IMAX-opplevelse. Foto: Geir Nordby, L&B

Den råeste kinoopplevelsen

Vi i redaksjonen snakker ofte om «ekte kinoopplevelser hjemme», spesielt når vi tester en heftig hjemmekinoforsterker eller en kruttpakke av noen høyttalere. Kino er jo fortsatt selve referansen for hvor god en filmopplevelse kan være! Det er noe eget med dimensjonene på bilde og lyd du kun får i en ekte kinosal. Atmosfæren i en stor sal er også noe ganske spesielt. Men så er det enkelte kinosaler som er heftigere enn andre.

Med et budsjett på 600 millioner huser kinokomplekset på Storo hele 14 kinosaler, hvor flaggskipet er en IMAX-sal med et gigantisk lerret på 25 x 15 meter. Eller for den TV-interesserte: 1150 tommer på diagonalen! Det tilsvarer arealet til over tre hundre 65-tommers TV-er, og er 50 prosent større en lerretet i Colosseum 1.

Foruten Oslo finnes det IMAX-kino i Solna i Sverige og København i Danmark. Filmopplevelsen vil være ganske lik uansett hvilket land du legger IMAX-opplevelsen til, ettersom salene bygges etter nøyaktige spesifikasjoner, og med IMAX sine egne installatører med i byggeprosessen.

To gigantiske laserprojektorer

IMAX-salen i Oslo benytter ikke én, men to laserprojektorer i 4K-oppløsning. På 3D-filmer viser de hvert sitt halvbilde, slik at lysstyrken i bildet ikke svekkes. Det spesielle er at de begge også er i bruk med 2D-materiale. Da viser den ene projektoren hovedinnholdet, mens den andre kun brukes til å gjengi HDR-lyseffektene. Slikt blir det lysstyrke av!

IMAX projektorer & Audun
Hvis du lurer på om du får plass til en IMAX laserprojektor hjemme…

12 kanaler med lyd

Med objektbaserte lydformater som Dolby Atmos på alles lepper, som kan ha inntil 128 kanaler fordelt på 64 høyttalere, for å plassere objekter i et tredimensjonalt rom, skulle man kanskje tro IMAX fulgte samme prinsipp. Men, nei, her fordeles lydbildet på 12 tradisjonelle lydkanaler: sju plassert i vanlig konfigurasjon litt over ørehøyde, og fem i taket. Og hvis du lurer på om det er nok til å kunne gi en altomsluttende lydopplevelse, er svaret herfra et rungende «ja!». Mer om det om litt.

IMAX forsterkerrigg
IMAX har 12 lydkanaler, og trenger en tilsvarende heftig forsterkerrigg. Foto: Geir Nordby, L&B

En fordel med IMAX kontra DTS og Dolby-systemer er at alle kanalene har hele det hørbare frekvensregisteret, hvor de andre formatene sender all bass til en egen subwooferkanal. IMAX bruker også subwoofere, men her har filmskaperne altså mulighet til å legge enda mer basslyd i hver kanal – slik at et geværskudd som smeller bakfra høres i sin komplette form der det kommer fra.

Den nest beste salen

For å best mulig kunne måle IMAX-opplevelsen opp mot «det nest beste», fikk vi først se Tenet i Luxe-salen. Den mest komfortable salen, med amerikanskproduserte recliner-seter og god plass til beina. Her kan du også ta med deg et glass øl eller vin som du har kjøpt i baren ved siden av.

Luxe-salen er ganske intim med 72 plasser, og har Dolby Atmos-oppsett med 64 høyttalere pluss to subwoofere. Men siden IMAX-lydsporet til Tenet ikke kan transkodes til Dolby Atmos, må vi nøye oss med 5.1-versjonen. Ingen takhøyttalere i drift, med andre ord.

odeon barODEON har en hyggelig bar, her kan du også ta med deg glasset inn i Luxe-salen. Foto: Geir Nordby, L&B

Luxe-opplevelsen

Luxe-salen har en meget god bildekvalitet. Det er også bra dynamikk i lyden, det dundrer godt i ørene under skuddsalvene i åpningsscenen i nasjonaloperaen i Ukraina. Og det er meget bra med krutt i subwooferne, slik at vi skvetter bra i setet når hele operaen til slutt eksploderer!

Dialogene er klare som man forventer av et bra kinooppsett. Det er bare det at de ligger veldig høyt i lydbildet. Lerretet er nemlig ikke perforert her, for å gi best mulig lysutbytte fra projektoren. I stedet er senterhøyttaleren plassert over bildet, som da gjør at lyden fra dialogene ikke kommer direkte fra bildet. Men altså ovenfra.

odeon imax mediaspiller 2
Mediespilleren i kontrollrommet har et simpelt, men funksjonelt grensesnitt. Press play! Foto: Geir Nordby, L&B

Så har vi jo det faktum at vi ikke får et ekte tredimensjonalt lydbilde med lyd fra oven. Vel, bortsett fra dialogene. Det vil du derimot få med filmmateriale som har Dolby Atmos-lydspor, som jo vil gjelde de fleste filmene som vises her.

Vi fikk se en Atmos-demofilm for å få den ekte tredimensjonale opplevelsen, og da åpnet lydbildet seg en hel del. Vi lurer likevel litt på om rommet kan være noe overdempet, for det er ikke kjempemasse luft og detaljer i diskantområdet. Bevares, det er bra – og antakelig også bedre enn i de fleste andre kinoer. Men jobben vår er jo å være pirkete, ellers er det ingen vits.

ODEON Imax
ODEON i Oslo kostet 600 millioner kroner å bygge, og huser hele 14 kinosaler. Foto: Geir Nordby, L&B

Det er IMAX som gjelder!

Så er det storsalen sin tur. Teknikeren setter i gang Tenet på IMAX-projektoren. Og herfra er det bare å spenne sikkerhetsbeltet …

– Dæven, dette var noe helt annet! For et lydbilde! Her snakker vi lyd i stor skala, og alle objekter i lydbildet kommer fra der de skal, utbryter Geir ekstatisk.

– Her er høyttalerne plassert der de skal være – bak lerretet, bekrefter Audun.

Det gjør at lyden kommer direkte ut sammen med bildet, perfekt synkronisert med handlingen på skjermen. Det er også en helt annen kraft og dynamikk fra senterkanalen her. Dialogen er sterk og klar, og står tydelig ut fra resten.

Kruttsalver

Og for en bass! Her er det et helt annen lydtrykk enn i Luxe-salen. Det føles som om hele salen dirrer når konsertsalen i Tenet eksploderer.

I tillegg til at takkanalene bidrar til den holografiske halvkulen av lyd over og rundt oss, er det definitivt en fordel når alle kanalene har hele frekvensrekkevidden. Det blir et helt annet trøkk i geværskuddene bakfra, enn i Luxe-salen.

– Tenet har et massivt, stort og påtrengende lydbilde, sier Audun. – Det krever sin mann av anlegget å bevare fatningen og ha nok overskudd til lydeffektene.

Musikken til Ludwig Göransson ligger hele tiden og bygger opp stemningen i bakgrunnen, og anlegget har nok overskudd til å skille de små, sarte detaljene fra eksplosjoner og geværknatring.

IMAX Tenet
Tenet er en film som drar deg inn i handlingen, og som virkelig viser hva IMAX-kinoen er god for. Foto: Geir Nordby, L&B

Fyller synsfeltet

IMAX-salen føltes kjempesvær i det vi gikk inn i den, men straks lyset dempes gir den en fascinerende intim filmopplevelse.

Det er nesten ufattelig hvor mye lys som reflekteres tilbake fra det gigantiske lerretet. De doble laserprojektorene spiller helt klart inn her, og vi begynner å ane hvilken kraft som må til for å kaste så mye lys over et så stort areal. Vi er glade de ikke er vi som må ta strømregningen!

Til tross for enormt format er bildet skarpt og detaljert, vi kan vitterlig se svetten piple fra porene til hovedrolleinnehaver John David Washington.

IMAX Tenet
Frigjør gislene! Foto: Geir Nordby, L&B

For høy lyd på kino?

I senere tid hører vi titt og ofte fra folk som synes lyden er for høy på kino. Vi spurte Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i Odeon Kino, om hvordan de forholder seg til besøkende som klager over høy lyd.

– Det er i all hovedsak regissøren som bestemmer lydnivået på filmen. I prinsippet skal vårt anlegg stå på referansenivå, så vil kinogjengerne oppleve lyden som den skal. Når det er sagt hører vi hører på folk og tar dem på alvor. Nå nylig har vi for eksempel skrudd ned nivået på Tenet med 3 dB, siden en relativt stor andel mente at det var for høyt. Da hører vi.

Han forklarer videre at det er vanskelig med lydnivå. Der hvor 5 prosent klager på at lyden er for høy, kan det være en annen like stor andel som mener lyden er for lav. Mens 90 prosent synes den er passe. I slike tilfeller lar de lydnivået være som det er.

– Så kan man jo ikke skru ned for mye heller, for da vil du plutselig ikke høre dialogene tydelig nok. Det er en hårfin balanse, og som regel lar vi lydnivået være der det skal være. Det er slik filmen er ment å oppleves fra filmskapernes side.

For ordens skyld var demoen L&B fikk av Tenet gjort etter nevnte nedjustering av lyden. Og det kan virke fornuftig at det var gjort, for vi opplevde ikke at lyden var for lav. Og heller ikke for høy. Den var akkurat passe; hver ørefik vi fikk satt akkurat passe hardt – midt i planeten!

imax logo
Snurr film! Foto: Geir Nordby, L&B

Konklusjon: Gå for IMAX-opplevelsen!

Etter å ha fått dagens dose med actionfilm, så er saken ganske klar: Har du mulighet for å velge IMAX neste gang du skal på kino, så gjør det. Du vil ikke angre. Ja, det koster en del ekstra (ca 235 kr). Men om du er som folk flest og ikke går spesielt ofte på kino, så gjør det skikkelig når du først skal ut. Det er en liten pris å betale, med tanke på merverdien i form av opplevelse.

Så føles det bra å også støtte sin lokale kino. I disse spesielle tider kan man aldri være helt sikker på at den er der neste gang man trenger den.

Hva er IMAX?

IMAX er et filmformat og et varemerke eid av det canadiske selskapet IMAX Corporation.
Den opprinnelige IMAX-standarden bruker 70 mm film gjennom projektoren horisontalt. Teknikken gir en bildeflate som er ni ganger større enn 35 m-formatet, og tre ganger større enn eldre 70 mm film som snurret vertikalt. IMAX-teknologien krever egne IMAX-kameraer.

I 2008 kom de første digitale IMAX-projektorene.

Der hvor det typiske bildeforholdet på kino er bredformat i alt fra 2,1:1 til 2,39:1 har IMAX høyere bilder, med 1,43:1. Det er bare litt bredere format enn 4:3-bildene på eldre TV-er, og gir mulighet for mer informasjon i høyden. Og dermed fylle enda større del av veggen med bilde, slik at seerne i enda større grad trekkes inn i handlingen.

IMAX har også sitt eget lydformat, som er 12-kanaler. Hver kanal har fullt frekvensnivå, og det finnes ingen definert subwooferkanal (LFE). Selv om også IMAX-kinoene bruker subwoofere.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Fakta

  • Type: IMAX Kino
  • Høyttalerkanaler: 12
  • Lerret: 25 x 15 m
  • Projektorer: 2 x 4K Laser
  • Billettpris: ca 235 kr
  • Web: odeonkino.no

IMDB Rating

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
1 kommentar

Legg igjen en kommentar

  1. Lasse Øglænd

    Første gang jeg så en Imax film var ved Cape Canaveral, NASA basen i USA. Vi kom for sent til en omvisning og bruke ventetiden til neste tur på «å se en film»..
    Det var helt fantastisk ! Under oppskytning av bæreraketten, sto kamera flere kilometer fra, likevel var bildene så detaljerte at vi så fuglene som flyktet fra oppskytingsrampen da motorene startet. Og hvilket drønn fra de enorme høyttalerne i salen ! Vi fikk være med ut i verdensrommet. Fikk se jorden fra romskip. Vanvittig flotte nærbilder fra arbeid utenfor romferjen… Det var så fantastisk opplevelse at vi hoppet over hele omvisningen. Ingenting kunne toppe Imax opplevelsen. Oppsøker Imax teatre hver gang vi reiser til en storby. Filmene er vanligvis under 60 min lange, men kvaliteten fra Imax kameraene skuffer aldri. Neste besøk i Oslo kommer til å krydres med kinobesøk i Odeon, Imax salen !
    Lasse, Sandnes

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».