Anmeldelse: Noelle

Irriterende jule-middelmådighet

Disney forsøker, skamløst, å utnytte folk flest sin higen etter lettbent juleunderholdning.
Karakter
Komedie
Noelle
Annonse
Annonse
forfatter

Like sikkert som at dagene blir mørkere, kredittkortgjelden stiger og stressnivået går til himmels – så kommer filmselskapene (og nå strømmetjenesten) med julefilmer.

Når det nærmer seg årets største høytid vil vi gjerne lulles inn i den forfalskede idyllen fra barndommen, med bekymringsfri familiehygge, mor som baker pepperkaker, snødekte trær, alver og søte nisser.

 

At gigantiske, über-kapitalistiske, amerikanske underholdningsmaskiner, hemningsløst, forsøker å utnytte vår nostalgi har vi så visst intet imot, men at de faktisk har frekkhetens nådegave til å ikke levere et bedre, mer gjennomarbeidet, produkt en dette middelmådige jule-mølet, det, det kan vi faktisk ikke akseptere!

Annonse

Lansert i USA for ett år siden (i forbindelse med lanseringen av Disney+) får ikke vi her hjemme «gleden» av å se Anna Kendrick som selveste «Frøken Jul» før årets julehøytid – og ventetiden har så visst ikke vært verdt det.

Les også
Trenger du virkelig Disney+? Med lanseringen av Disney+ er strømmekrigen for alvor i gang, men hvilke strømmeabonnement MÅ du ha?

Hele produksjonen stinker så kraftig av venstrehåndsarbeide at vi gremmes. Noelle vil kun appellere til de minst kritiske av oss, og gjerne da de som sluker alt som er «brandet» jul med hud og hår. Heri faller nok dessverre en stor del av den yngre befolkningen – og Disney gjemmer seg nok bak at de bare gir dem det folket vil ha.

I en Disneyland-versjon av Nordpolen, overflommet av nostalgiske tømmerbygninger, skarpe farger, snø og mengder av bartrær (!) er det krisestemning i det julen nærmer seg, og Nick Kringle (Bill Hader), som nettopp har overtatt julenisseoppgaven etter sin avdøde far, ikke føler seg komfortabel i rollen som nisse.

Bill Hader. Noelle (Foto: Walt Disney)

Hans nærmest nevrotisk positive, og overoptimistiske søster, Noelle (Anna Kendrick), anbefaler ham å ta en helg i varmere strøk for å slappe av og komme på bedre tanker. Lite ante hun at Nick skulle ta første fly (slede?) til Phoenix, Arizona (!) og finne seg så godt til rette at han bestemmer seg for å bli – permanent.

På Nordpolen blir gode råd dyre når ingen får tak i nissen, og det kun er dager igjen til millioner av julegaver skal deles ut. Hans fetter, den kyniske Gabe (Billy Eichner), innsettes, men Noelle har ikke gitt opp håpet og reiser til The Grand Canyon State for å hente nissen tilbake.

Annonse

Det er ikke noe direkte galt med overromantiserte, sukkersøte, koselige julefilmer, men da må de i det minste ha en substans og et snev av dramaturgi samt et originalt plott, med karakterer vi gidder å bry oss om. Noelle har ingen av delene, derimot surfer den uhemmet på Kendricks umiskjennelige sjarm.

Og det skal Noelle ha, Anna Kendrick er konstant i sentrum, og med sitt blendende smil, positivisme og smått sjarmerende naivisme så redder hun filmen fra totalhavari. Det til tross for at hun forbarmer seg over en nyskilt mann, som ville gått i møte en miserabel jul uten sine nærmeste («snufs!»). Hva Shirley MacLaine gjør i filmen, er ikke godt å si.

Noelle (Foto: Walt Disney)

Bill Hader, som normalt levere habile, komiske roller er her underernært på gode replikker og en troverdig karakterutvikling. Marc Lawrence har skrevet (og regissert) en så kjedelig og forutsigbar film at vi nærmest er imponert over prestasjonen. Til tross for litt over halvannen times spilletid, så snegler tiden seg av gårde, og den lille handlingen som er er usedvanlig forutsigbar. Vi sjokkerer garantert ingen ved å avsløre et det, selvsagt, er (politisk korrekt nok) Noelle som er den fødte julenissen – hun må bare «finne seg selv» først.

Nei, takke oss til dette lastverksarbeidet, som i tillegg til et uoriginalt og oppkonstruert plott, gjennomsyres av latterlig dårlige spesialeffekter. 2 irriterte stjerner til Disney & Co – neste gang, hyr inn noen som kan litt om å skape julestemning!

PS! Er det Disney+ som skal rede julehyggen, så se heller Mickey’s Christmas Carol, Miracle on 34th Street eller The Nightmare Before Christmas.

Annonse
Noelle_8 Noelle_7 Noelle_6 Noelle_5 Noelle_2
<
>
Noelle (Foto: Walt Disney)

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Disney+
  • Release: 13. november 2020
  • Regi: Marc Lawrence
  • Med: Anna Kendrick, Bill Hader, Shirley MacLaine, Kingsley Ben-Adir, Julie Hagerty, Billy Eichner
  • Genre: Komedie
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:40 t.
  • Karakter: 2
IMDB Rating
Noelle (2019) 100min | Comedy, Family, Fantasy | 12 November 2019 (USA) Summary: Santa's daughter must take over the family business when her father retires and her brother, who is supposed to inherit the Santa role, gets cold feet.
Countries: USALanguages: English, American Sign Language

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.