Locke

Et sterkt redusert antall skuespillere og locations kan forenkle prosessen med å formidle en filmfortelling betraktelig. Locke tar begrensningene til det ekstreme og får et godkjent resultat, men definitivt ikke uten problemer.
Locke

Tom Hardy (Bronson, Lawless) spiller hovedrollen som Ivan Locke, en høyst dedikert og hardtarbeidende familiemann. Kvelden før han står overfor sin absolutt største karrieremessige utfordring blir han tvunget til å kjøre fra sitt hjem i Wales til London for å ordne opp i noe grums fra fortiden. I løpet av kjøreturen blir mange telefoner tatt som sakte men sikkert truer hele hans jobb, familie og liv.

Den Oscarnominerte filmregissøren og manusforfatteren Steven Knight (Hummingbird, Dirty Pretty Things) står for både manus og regi i denne modige produksjonen. Alle nitti minuttene av filmen består av Tom Hardy som kjører på motorveien alene mens han stort sett snakker i telefonen. Historien er enkel, men interessant nok til at man opprettholder en interesse. Hardy viser seg nok en gang som en meget dyktig skuespiller og gjør en utmerket jobb som den bunnsolide familiemannen med akutte problemer. Locke fungerer som ekstremt kammerspill, men det blir dessverre tidvis litt kjedelig og selvfølgelig visuelt lite spennende. Uansett er det originalt, fascinerende og helt godkjent innenfor gitte rammer. Fire stjerner.

Locke er ikke spesielt oppsiktsvekkende på Blu-ray. Lyd og bilde holder en god standard selv om det begrenses litt av at alt er filmet i en mørk bil på kvelden, samt at dialogen stort sett består av telefonprat. Det finnes heller intet ekstramateriell.

• Release: 10. september 2014   Regi: Steven Knight
  • Med: Tom Hardy, Ruth Wilson, Olivia Colman, Andrew Scott, Ben Daniels, Tom Holland
  • Land: UK