TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

Kon Tiki

Hele seksti år skulle det gå etter at den norske folkehelten Thor Heyerdahl vant Oscar for beste dokumentarfilm før det kom en spillefilm om den eventyrlige ekspedisjonen Kon-Tiki. Mot alle odds har det til og med blitt en norsk produksjon men som definitivt har sin fortellerkunst godt plantet i Hollywood – med et absolutt godkjent resultat!

Publisert 12.02.13 - 04:28
Kon Tiki

Den episke filmfortellingen Kon-Tiki tar for seg store deler av Thor Heyerdahls (Pål Sverre Hagen) liv fra tidlige opplevelser i Larvik til reiser i eksotiske strøk med sin kone Liv (Agnes Kittelsen), og til høydepunktet med den legendariske ekspedisjonen fra kysten av Peru til Polynesia i en spartansk balsaflåte med et mannskap på bare seks personer.

Filmen skildrer Heyerdahls tidlige oppdagelser om hvordan mennesker fra Sør-Amerika bosatte seg på øyene i Polynesia, og hvordan han ikke ble trodd av fagfolk som han håpet skulle publisere hans artikler. Til slutt kommer vendepunktet da han bestemmer seg for å bevise sine teorier ved å seile 8000 kilometer over Stillehavet med en flåte, i noe som ligner et selvmordsoppdrag.

Kon-Tiki har blitt en av tidenes dyreste skandinaviske filmproduksjoner og har selvfølgelig skapt store forventninger, særlig med tanke på at Heyerdahls Kon-Tiki (1950) er den eneste norske filmen som har vunnet en Oscar. I tillegg har ikke presset vært mindre etter suksessen som regissørene Rønning og Sandberg fikk med Max Manus i 2008. Gledelig nok er det bare å konstatere først som sist at det har blitt en imponerende film som både fascinerer og underholder! Historien er jo egentlig meget enkel og de aller fleste vet jo hva som skjer, desto større prestasjon er det å skape et drama med overraskelser og vendinger som driver historien fremover uten de store dødpunktene. Styrken ligger i et godt manuskript fra Petter Skavlan og regissørenes evne til å krydre med visuelle godbiter og fantastiske detaljer fra naturens elementer. Kon-Tiki er en film som er full av små øyeblikk som gir gåsehud enten det er en gedigen hvalhai på visitt, Johan Søderqvists flotte filmmusikk eller en sylskarp stjernehimmel i horisonten.

Kammerspillet som utspiller seg på flåten kunne fort ha blitt ulidelig kjedelig, men skuespillerne bærer det meget godt med troverdige karakterer og god dialog som skaper interessante små konflikter. Pål Sverre Hagen skal ha mye skryt for sin tolkning av Thor Heyerdahl. Han gjør hele filmen fra begynnelse til slutt med stor intensitet, autoritet og innlevelse. Dette kan fort bli hans internasjonale gjennombrudd som skuespiller. Anders Baasmo Christiansen er også svært dyktig i rollen som Herman Watzinger selv om hans karakter ble kritisert i og med at filmskaperne tok seg friheter for å skape et større drama. I tillegg er det høyst befriende å se Odd-Magnus Williamson i en seriøs rolle som Erik Hesselberg.

Kon-Tiki er en internasjonal storfilm som i stor grad benytter seg av Hollywoodsk dramaturgi, men som uansett evner å imponere og underholde med både verdigheten og integriteten i god behold. En film som både hedrer en nordisk legende, og som kaster nytt lys og interesse over hans utrolige arbeid. Den er nominert til Golden Globe (vant ikke) og Oscar for beste fremmedspråklige film, og hvem vet: kanskje Kon-Tiki vinner en Oscar en gang til? Fem stjerner.

Utgivelsen av filmen på Blu-ray reflekterer filmskapernes ambisjoner i aller høyeste grad. Kon-Tiki er filmet med tre forskjellige typer HD-kamera og det ferdige bilderesultatet er strålende! Nydelige farger og skarpe bilder uten mye digital støy, og med meget solide sortnivåer. Lydsporet er også imponerende, og dette er den første norske filmen som kommer med en dts-HD master audio mix i 7.1. Resultatet er svært bra, og det er kun litt trekk for et ikke helt komplett lydbilde i enkelte scener. BD-en har en egen disc med bonusmateriell, og inneholder blant annet to underholdende og informative dokumentarfilmer i HD-kvalitet på over 45 minutter hver. Kjøp anbefales på det varmeste!

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)