: Hereafter

At den aldrende hedersmannen Clint Eastwood skulle lage et forsvarsskrift for Märtha Louise kom noget overraskende på oss – en blandet opplevelse har det da også blitt.

Publisert 19.08.11 - 13:23
Hereafter

En av Frankrikes ledende nyhetsankere befinner seg på ferie i Thailand under tsunamien, og bølgen river henne med seg og slår henne nesten til døde. I det hun kommer til seg selv har hun gjennomgått en nær døden opplevelse, og blir etter hvert en ivrig forkjemper for troen på et liv etter døden. Samtidig befinner det unge, neglisjerte tvillingparet Marcus og Jason seg i London. Med en mor som konstant er ruset har de kun hverandre – inntil en av dem blir overkjørt. Menneskeskjebner som blir løselig bundet sammen av mediumet Matt Damon; han på sin side har trukket seg tilbake for å leve et ”vanlig” liv.

Ser man bort i fra tematikken, så er det i seg selv fascinerende menneskeskjebner Eastwood ønsker å fortelle om, og i sedvanlig stil leverer regissøren bunnsolid håndverk med lekkert foto (Clinter’n elsker dvelende scener med sakte panorering), et elegant musikkspor og med gode skuespillere. Problemet er tematikken, som for undertegnede blir vel outrert og tidvis mer irriterende enn gripende. I tillegg er det alt for lite progresjon i historien som blir langdryg og delvis uten mål eller mening. Denne gangen makter dessverre ikke den gamle mester å fenge oss, noe vi får skrive på kappen til en mann på 81 år som snart er på vei til ”den andre siden”.

Billedkvaliteten er strøken, med et usedvanlig crispt bilde, lydsporet er også meget tilfredsstillende. Bonusmaterialet består av en bakomfilm med Eastwood og Damon, samt en svært interessant dokumentar om Eastwoods lange karriere.

Hereafter

• Release: 15. juni 2011
  • Regi: Clint Eastwood