Anmeldelse : Greyhound

Tannløst krigsdrama

Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.

Karakter
Krig
Greyhound

Det flommer ikke akkurat over av originalinnhold på Apples strømmetjeneste, spesielt på filmfronten er det heller magert; og om Greyhound er hvor Apple legger lista, så er det kanskje like greit.

Greyhound er da heller ikke, egentlig, en Apple Originals-film, men mer nok et filmoffer for koronapandemien. Som følge av nedstengte kinoer droppet Sony (etter x-antall utsatte premieredatoer) kinolansering og solgte filmrettighetene til Apple TV+, for $ 70 millioner.

 

Det er viden kjent at Tom Hanks har en stor interesse for dramaet, og helteeposene som utspant seg i forbindelse med andre verdenskrig. Han var da også produsent for stillehavskrigsserien The Pacific, samt Band of Brothers, og spilte i klassikeren Saving Private Ryan. I Greyhound har han både skrevet manus og innehar hovedrollen. Manuskriptet er basert på romanen The Good Sheperd (1955) av C.S. Foresters.

Handlingen spinner rundt den den sanne historien om den intense atlanterhavskrigen (slag som kostet mer enn 72.000 menneskeliv), der den amerikanske destroyeren USS Keeling har ansvaret for å beskytte en armada av britiske handelsskip. Under den urolige, iskalde havoverflaten lusker en liten hær av tyske ubåter.

Greyhound (Foto: Apple TV+)

Dessverre er den virkelige historien langt mer intens og medrivende enn det Hanks & Co makter å formidle på lerretet. Hovedproblemet er at persongalleriet kun fremstår som platte kulisser i en halvannen times lang cgi-krig.

Vi skraper kun i overflaten av karakterene, de forblir tomme skall og dermed også personer vi mister interessen for, og heller ikke bryr oss om hvordan det går med. Den eneste vi blir litt kjent med er kapteinen (Hanks) som har en kjæreste (Elisabeth Shue) som venter på ham hjemme, samt at han er en hengiven troende mann. That’s it!

Tom Hanks søker etter en mening med filmen… Greyhound (Foto: Apple TV+)

Vi kasetes rett inn i krigsdramaet der karikert ondskapsfulle tyskere sender terrormeldinger til fienden, mens de torpederer skipene en etter en. Den relativt enkle handlingen er tettpakket med kodespråk, gjentagende kommandoer og militær kommunikasjon; som etter hvert kun blir enerverende. Og, det er ikke bare det tynne persongalleriet som fremstår ubearbeidet, stort bedre står det ikke til med de skuffende spesialeffektene.

Det er alt for åpenbart at hele innspillingen har foregått trygt på land i et studio, mens alt av krigsskip, eksplosjoner og frådende bølger er lagt til (digitalt) i etterkant. Noe som kan fungere, men ikke når det ser så utrolig kunstig ut som i Greyhound. Vi føler aldri den intense, klaustrofobiske spenningen som en krigsfilm av et slikt kaliber skal formidle, her oser det «TV-film» av hele produksjonen.

Den korte spilletiden hjelper heller ikke på, der vi føler at vi haster av gårde, mens egentlig veldig lite skjer på halvannen time. Handlingen fremstår repeterende og nærmest kjedelig. 2 stusselige stjerner til dette mislykkede krigsdramaet.

Greyhound_7 Greyhound_1 Greyhound_4 Greyhound_2
<
>
Greyhound (Foto: Apple TV+)

 

Er ditt filmdrømmescenario å se Hanks i intenst drama på sjøen? Så anbefaler vi heller den usedvanlig spennende Captain Phillips. Om du derimot er ute etter et heftig krigsdrama fra andre verdenskrig, så bruk heller den dyrebare tiden din til å se Das Boot eller Dunkirk – for Greyhound skal du så absolutt hoppe over.

Fakta

  • Apple TV+
  • Release: 10. juli 2020
  • Regi: Aaron Schneider
  • Med: Tom Hanks, Stephen Graham, Elisabeth Shue, Matt Helm, Craig Tate, Rob Morgan
  • Genre: Krig
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 1:31 t.
  • Karakter: 2

IMDB Rating

Summary:
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.