Anmeldelse: Greyhound

Tannløst krigsdrama

Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Karakter
Krig
Greyhound
Annonse
Annonse
forfatter

Det flommer ikke akkurat over av originalinnhold på Apples strømmetjeneste, spesielt på filmfronten er det heller magert; og om Greyhound er hvor Apple legger lista, så er det kanskje like greit.

Greyhound er da heller ikke, egentlig, en Apple Originals-film, men mer nok et filmoffer for koronapandemien. Som følge av nedstengte kinoer droppet Sony (etter x-antall utsatte premieredatoer) kinolansering og solgte filmrettighetene til Apple TV+, for $ 70 millioner.

 

Det er viden kjent at Tom Hanks har en stor interesse for dramaet, og helteeposene som utspant seg i forbindelse med andre verdenskrig. Han var da også produsent for stillehavskrigsserien The Pacific, samt Band of Brothers, og spilte i klassikeren Saving Private Ryan. I Greyhound har han både skrevet manus og innehar hovedrollen. Manuskriptet er basert på romanen The Good Sheperd (1955) av C.S. Foresters.

Annonse

Handlingen spinner rundt den den sanne historien om den intense atlanterhavskrigen (slag som kostet mer enn 72.000 menneskeliv), der den amerikanske destroyeren USS Keeling har ansvaret for å beskytte en armada av britiske handelsskip. Under den urolige, iskalde havoverflaten lusker en liten hær av tyske ubåter.

Greyhound (Foto: Apple TV+)

Dessverre er den virkelige historien langt mer intens og medrivende enn det Hanks & Co makter å formidle på lerretet. Hovedproblemet er at persongalleriet kun fremstår som platte kulisser i en halvannen times lang cgi-krig.

Vi skraper kun i overflaten av karakterene, de forblir tomme skall og dermed også personer vi mister interessen for, og heller ikke bryr oss om hvordan det går med. Den eneste vi blir litt kjent med er kapteinen (Hanks) som har en kjæreste (Elisabeth Shue) som venter på ham hjemme, samt at han er en hengiven troende mann. That’s it!

Tom Hanks søker etter en mening med filmen… Greyhound (Foto: Apple TV+)

Vi kasetes rett inn i krigsdramaet der karikert ondskapsfulle tyskere sender terrormeldinger til fienden, mens de torpederer skipene en etter en. Den relativt enkle handlingen er tettpakket med kodespråk, gjentagende kommandoer og militær kommunikasjon; som etter hvert kun blir enerverende. Og, det er ikke bare det tynne persongalleriet som fremstår ubearbeidet, stort bedre står det ikke til med de skuffende spesialeffektene.

Det er alt for åpenbart at hele innspillingen har foregått trygt på land i et studio, mens alt av krigsskip, eksplosjoner og frådende bølger er lagt til (digitalt) i etterkant. Noe som kan fungere, men ikke når det ser så utrolig kunstig ut som i Greyhound. Vi føler aldri den intense, klaustrofobiske spenningen som en krigsfilm av et slikt kaliber skal formidle, her oser det «TV-film» av hele produksjonen.

Annonse

Den korte spilletiden hjelper heller ikke på, der vi føler at vi haster av gårde, mens egentlig veldig lite skjer på halvannen time. Handlingen fremstår repeterende og nærmest kjedelig. 2 stusselige stjerner til dette mislykkede krigsdramaet.

Greyhound_7 Greyhound_1 Greyhound_4 Greyhound_2
<
>
Greyhound (Foto: Apple TV+)

 

Er ditt filmdrømmescenario å se Hanks i intenst drama på sjøen? Så anbefaler vi heller den usedvanlig spennende Captain Phillips. Om du derimot er ute etter et heftig krigsdrama fra andre verdenskrig, så bruk heller den dyrebare tiden din til å se Das Boot eller Dunkirk – for Greyhound skal du så absolutt hoppe over.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Apple TV+
  • Release: 10. juli 2020
  • Regi: Aaron Schneider
  • Med: Tom Hanks, Stephen Graham, Elisabeth Shue, Matt Helm, Craig Tate, Rob Morgan
  • Genre: Krig
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 1:31 t.
  • Karakter: 2
IMDB Rating
Summary:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.