Nyhet

Soul lanseres rett på Disney+

2020 kan ikke karakteriseres som noe annet enn annus horribilis for kinokjedene - nå slår Disney nok en spiker i kisten.
forfatter

Helt siden korona-lockdown begynte å bre om seg i februar/mars i år har kinomarkedet verden over (ved siden av reiselivet) vært en av de mest påvirkede næringene.

Det startet så smått med at storfilm etter storfilm varslet av de ville utsette kinopremierene noen uker eller måneder, først ute av dem alle var den 25. James Bond-filmene.

No Time to Die (Daniel Craigs svanesang som 007) skulle egentlig hatt premiere den 2. april i år, men utsatte så premieren til 12. november. Sist uke varslet MGM/Universal at 007 flyttes til 2. april 2021.

Med en produksjonskostnad på vanvittige 1,9 milliarder kroner (!) er man ikke villig til å gamble i et sviktende kinomarked som preges av stengte kinoer og begrenset kapasitet på grunn av smittevernhensyn, og utsetter dermed premieren nok en gang.

Forrige uke ble også en av årets største norsk kinotitler, Børning 3, solgt til Netflix kun kort tid etter kinopremieren. Filmselskapene benytter nå anledningen til å presse ned det eksklusive kinovinduet, der NBC Universal nylig fikk krympet kinovinduet fra 75 til 17 (!) dager. Og bemerk at dette så visst ikke er en ad hoc-løsning så lenge koronapandemien pågår, nei, den nye avtalen er av varig karakter.

Disney, som lanserte sin egen strømmetjeneste Disney+ i Norden den 15.september i år, droppet kinolansering av en av sine dyreste filmer, Mulan, og slapp den eksklusivt (som betalingsfilm) på Disney+ den 4. september.

Mulan til Disney+ En av årets største kinolanseringer fra Walt Disney, Mulan, slippes nå direkte på strømmetjenesten Disney+.

I dag følger Disney opp med å lansere enda en av sine storfilmer rett på Disney+.

Disney/Pixars «Soul», med Jamie Foxx i «hovedrollen», droppes fra kinoene (i de markeder der Disney+ er tilgjengelig, og lanseres eksklusivt på Disney+ den 25. desember.

 

Disneys pressebyrå i Norden har i dag bekreftet at filmen blir tilgjengelig som en del av det ordinære abonnementstilbudet, og ikke (slik som med Mulan) en film abonnentene må betale ekstra for.

I pressemeldingen fra underholdningsgiganten uttaler CEO Bob Chapek: «We are thrilled to share Pixar’s spectacular and moving ‘Soul’ with audiences direct to Disney+ in December. A new original Pixar film is always a special occasion, and this truly heartwarming and humorous story about human connection and finding one’s place in the world will be a treat for families to enjoy together this holiday season.»

Soul ville vært en gigantisk kinomagnet i romjulen, med bred appell – ikke minst ville den trukket store mengder av barnefamilier til kinoene. Nå vil filmen i stedet bli et attraktivt trekkplaster for Disney til å selge flere abonnement på Disney+.

Soul (Foto: Walt Disney)

Disney+ ble lansert i USA den 12. november i fjor, og har allerede passert 60 millioner abonnenter, og 10 % av husstandene i Norden. Disney+ tilbyr innhold fra selskapets ikoniske merkevarer Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic, i tillegg til originalinnhold laget eksklusivt for Disney+, som inkluderer filmer, serier, dokumentarer og ulike kortformater.

En annen blockbuster et sulteforet kinopublikum venter på, er gjensynet med Maverick (Tom Cruise) i Top Gun: Maverick. Opprinnelig skulle filmen hatt verdenspremiere den 26. juni. Etter koronautbruddet ble så premieren utsatt til den 23. desember i år.

Siste oppdatering er nå at Top Gun: Maverick ikke får premiere før den 2. juli 2021 (!).

Tom Cruise i «Top Gun: Maverick». (Foto: Paramount)

Eneste storfilmen vi har kunnet se på kino siden i sommer har vært Christopher Nolans fremragende, men sterkt kaotiske, Tenet. Selv innspillingen av Indiana Jones 5 er utsatt til «en gang neste år».

Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix og Disney+.

Daniel Craig (No Time to Die) skaper hodebry og krisetall for koronarammede kinoer. (Foto: MG;/Universal).

Som en direkte konsekvens av at James Bond-filmen ble utsatt (nok en gang) har en av verdens største kinoselskaper, Cineworld, nå besluttet å stenge ned sine kinoer.

Vedtaket innebære at hele 543 kinoer stenges allerede denne uken, i UK, Irland og USA. Når de gjenåpnes (og hvor mange av dem) er i det blå, men den blir sannsynligvis ikke på denne siden av nyttår.

Nå spør vi oss: Om lockdown trekker ytterligere ut i tid, hva vil Disney (og andre filmselskaper som blant annet Paramount) så gjøre med sine kommende blockbustere, som for eksempel Black Widow (som egentlig skulle hatt premiere den 1. mai i år)? Rett på Disney+ som betalingsfilm??

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.