: Fantasia 2000

Walt Disneys 3. helaftens tegnefilm, fra 1940, har lenge vært en av de mest etterlengtede utgivelsene på Blu-ray. Og når den først kommer så svikter den da heller ikke!
Animasjon
Fantasia 2000

Det var Walt Disneys intensjon fra dag en av, at Fantasia løpende skulle utvikles og utvides med tiden, samtidig som elementer skulle videreføres. I og med at originalfi lmen fl oppet på kino ble ikke dette noe av, først 59 år etter premieren kom oppfølgeren, produsert av Walts nevø, Roy Disney. En fi lm som er morsommere, noe mer polert, mer ”kommersiell” og mindre utfordrende enn originalen, men du verden, også Fantasia 2000 imponerer storveis.

Nok en gang er det klassisk musikk kombinert med lekre tegnede sekvenser som fyller vår fantastiske Philips Cinema 21:9; vi lar oss blende av den vakre sekvensen om våren, det særegne jazzstykket og den morsomme fl amingoen med jojo, samt de dansende hvalene. For de minste er det nok Noahs ark-sekvensen (akkompagnert av Pomp and Circumstance), med Donald som håpløs hjelpegutt, som sitter sterkest igjen i

minnet. I våre øyne blir det hele litt unødvendig spritet opp ved at den ene kjendisen mer morsom enn de andre introduserer de enkelte sekvensene, dette fungerte bedre i originalen. Fem stjerner. Absolutt full score på både lyd- og billedkvaliteten! Av bonusmaterialet er det kortfi lmen Destino (et uutgitt samarbeidsprosjekt mellom Disney og Salvador Dali),

den utelatte sekvensen Musicana, samt kommentarspo ret som er av størst interesse.

• Release: 15. desember
  • Regi: James Algar