Everybody’s Fine

DVD anmeldelse

Robert De Niro spiller hovedrollen i dette dramaet om enkemannen Frank Goode som kort tid etter hans kones død, prøver å samle sine fire barn i en lenge planlagt familiegjenforening.
DramaEventyrKomedie
Everybody’s Fine

Når alle sammen melder avbud innser han at hans kone var det store bindeleddet i familien, og han begir seg ut på en reise landet rundt for å gjenopprette familiebåndene. Han finner fort ut at barna, som han har hatt store forventninger til hele livet, ikke lever så vellykket som han har antatt. Har egentlig alle sammen det bare bra? På sin ”roadtrip” finner han også mye ut om seg selv og sin rolle som far.

Med tanke på De Niros roller på film de seneste årene er det med blandede følelser man setter seg ned for å se Everbody’s Fine. Men om man ikke har noen forventninger til filmen, som etter coveret å bedømme er en lett komedie, blir man faktisk positivt overrasket. Dette er ikke en komedie, men et mellommenneskelig drama med mye kvalitet. Man må innse at Robert De Niro er blitt en gammel mann og han spiller rollen som forbigått pensjonist og enkemann meget bra. De andre skuespillerne gjør også en god jobb. Filmen byr ikke på store overraskelser men gir samtidig et realistisk bilde av historien uten å være for sentimental, og det hele blir presentert i et passende dvelende tempo med bra foto. Fire stjerner.

Utgivelsen på DVD inneholder en kort bakomfilm med Paul McCartney som har lagd avslutningssangen til filmen samt noen slettede og utvidede scener. Lyd og bilde fortjener begge fire stjerner.

• Release: 19. mai
  • Regi: Kirk Jones