Drive Angry

Drive Angry 3D er det reneste visvas fra ende til annen, men såpass outrert og bevisst ”useriøst” at det (tidvis) blir morsomt – men noe løfter den virkelig opp…
Drive Angry

Milton (Nicolas Cage), som så visst ikke er blant mors beste barn, har tatt bilen, kjørt som fa… og rømt fra selveste Gamle Erik i Helvete. Hvorfor? Jo, for å befri sin datterdatter, som er kidnappet av en satandyrkende sekt som planlegger å ofre henne til Djevelen selv. Intet mindre!

Høres søkt og sært ut sier du, da glemte vi i forbifarten å nevne at Milton er udødelig, får med seg en, bokstavlig talt, hardtslående sexbombe (Amber Heard), skyter, knuller og kjører som en gud og forfølges av Djevelens ”bokholder”. Med andre ord sitter man her på ingrediensene til noe som kunne blitt en av tidenes mest sprøstekte kalkuner. Men, det er som oftest et men, så har de tatt det hele med et såpas stort glimt i øyet, en mengde selvironi og, tidvis, velkoreograferte actionscener at det faktisk blir en liten hyggestund i sofakroken. Ikke minst takket være en fantastisk fascinerende 3D-effekt!

Vi har etter hvert sett vår del av 3D-filmer, alt fra elendige (Priest) til en mengde middelmådigheter, og noen riktig så gode. Misforstå oss ikke, 3D i seg selv gjør ikke selve filmen til et godt produkt, men i en film som Drive Angry som så i så stor grad avhenger av overbevisende actionscener, fart, klipp og suggerende musikk, så tilfører god 3D filmen virkelig noe. Og vi har til gode å se bedre 3D enn det Drive Angry kan by på! Rett og slett en ren referansefilm for 3D-mediet i det den gir oss en fantastisk dybdeeffekt, geværløp og kuler stikker og spretter ut av skjermen og enhver eksplosjon gjør at du instinktivt føler for å dukke under stuebordet i det vrakrestene fyker i mot deg!

Med et mer gjennomarbeidet manus, bedre skuespill/innlevelse (her er det kun William Fitchner som leverer!), en mer kompetent regissør, en litt mer original handling (der man ikke kun uhemmet stjeler fra andre tegneserievoldsfilmer, som Sin City og ikke minst Shoot ’Em Up!) og mer aggressiv kjøring, så hadde Drive Angry blitt en severdig opplevelse, nå er det 3D som redder kvelden!

Rett og slett superb billed- og lydkvalitet. I bonus får du noen utelatte scener, minidokumentar om aggressiv kjøring og intervjuer med skuespillene og crewet bak.

• Release: 19. oktober 2011
  • Regi: Patrick Lussier