: Den fantastiske Mikkel Rev

Blu-Ray anmeldelse

Alle som kjenner noe til Roald Dahls særegne historier og karakterer, vet at de har i vente en herlig absurd dramakomedie med enhver av hans bøker.

Publisert 01.10.10 - 12:00
Den fantastiske Mikkel Rev

Adapsjonen av den herlige Den fantastiske Mikkel Rev til amerikansk har ikke gått knirkefritt, men de har beholdt grunntonen.

Herr Rev (Clooney) er en uforbederlig hønsetyv som til slutt lover sin kone å tre inn på den smale sti. Etter at han gjør suksess innenfor eiendom investerer han i et flott nytt trehus, et hus med utsikt over bygdas tre storbønder! Vi møter de ufyselige brødrene Boggis, Bunce, og Bean som hver av dem sitter på store kvanta av livets goder (kjøtt og drikke) som vår venn vil ha tak i. Fristelsen blir for stor og Herre Rev må gjennomføre noen siste raid. Selvsagt går det galt, og han får skutt av seg halen. For å slippe unna brødrene må de bokstavlig talt grave seg ned, og starter dermed sin undergrunnsvirksomhet.

Clooney er en perfekt match som den elegante og svært så selvsikre Herr Rev, en karakter som har mye til felles med Danny Ocean (Oceans 11). Jo visst har manusforfatterne tatt seg noen friheter og amerikanisert historien noe i forhold til boken, men det fungerer godt. Her er det et vell av undertoner, som et problematisk far-sønn forhold, nevrotiske kamerater og misunnelse dyrene imellom, mens Herre Rev hele tiden forsøker å bli likt av, og imponere, alle. Animasjonen er filmens store styrke, det er mange år siden vi har sett en slik sjarmerende dukkeanimasjon. Det vi dog savner mest er den intense spenningen boken byr på, her blir det litt for mye lett komikk og mindre drama, samt at ufyseligheten til de tre brødrene ikke blir utdypet nok.

Full score på lydkvaliteten, og fem stjerner for glimrende billedkvalitet. Bonusmateriellet tar for seg animasjonsteknikken, samt intervju med skuespillerne.

Den fantastiske Mikkel Rev

• Release: 14. juli