Definitely, Maybe

Romantiske komedier går det som oftest tretten av på dusinet, desto større er overraskelsen når det en sjelden gang imellom sniker seg inn et lite gullkorn i denne utskjelte genren. Working Title har en hel rekke med romantiske komedier på samvittigheten, som bl.a. Love Actually, så med Helt sikkert, kanskje har de noe å leve opp til.

På selveste den 9. bryllupsdagen sitter reklameforfatteren Will Hayes (Ryan Reynolds) på sitt New York kontor og åpner posten, deriblant en skilsmissebegjæring fra ungdomskjæresten! Samme kveld ber hans svært så veslevoksne datter Maya (Abigail Breslin fra Little Miss Sunshine) ham fortelle historien om hvordan han traff moren. Noe motvillig beretter han om de tre seriøse forholdene i sitt liv, og lar Maya selv finne ut hvem av damene i historien som omhandler mamma.

I utgangspunktet et ganske så standard plott, det som gjør filmen til noe langt over gjennomsnittet er det gode manusskriptet, utmerkede skuespillerprestasjoner, samt den originale måten det hele er sydd sammen på og hvor godt de har tatt vår nære fortid (og sømløst integrert den i historien) på kornet. Dialogen er intelligent, frisk og (stor sett) fri for klisjeer, og karakterene presenteres som virkelige personer, med virkelige problemer og vi bryr oss om dem. Det lange tidsspennet i filmen, der 1990-tallet er imponerende gjenskapt i stil og stemning, gir også de mange komplekse karakterene ytterligere kjøtt på benet. Filmen evner i tillegg, noe som er sjeldent innefor genren, å overraske og ta noen uventede vendinger. Dog noe konstruert, er Definitely, Maybe alt i alt en meget god dramakomedie som befester at Ryan Reynolds for alvor har forlatt alle de tanketomme komediene han har spilt i. En utmerket film for mørke og kalde vinterkvelder i sofakroken. Fem stjerner!

Lydsporet er av topp kvalitet, mens billedkvaliteten er noe varierende til Blu-ray å være. Av bonusmateriell serveres vi en grundig bakomfilm, utelatte scener, kommentarspor og en morsom minidokumentar om setdesignet som tar oss tilbake noen tiår i vår nærmeste historie.