SUPERTILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% RABATT DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: Dawn of the Planet of the Apes

Gjenoppliving av gamle filmkonsepter er som oftest et symptom på idétørke fra Hollywood og gir vanligvis lite glede til oss publikum. Noen ganger er det heldigvis omvendt. Oppfølgeren til Rise of the Planet of the Apes (2011) er en film som definitivt begeistrer.

Dawn of the Planet of the Apes
Dawn of the Planet of the Apes

Handlingen til dette flotte actiondramaet er lagt til ti år etter forrige film; menneskeheten er nesten utryddet av et virus og et stort samfunn av intelligente aper lever sammen i skogen utenfor San Fransisco. En liten gruppe av overlevende mennesker reiser dit for å starte et kraftanlegg som kan gi elektrisitet, men møter skepsis og motgang hos apene. Lederapen Caesar (Andy Serkis) inngår en fredsavtale med gruppen anført av den karismatiske Malcolm (Jason Clarke), men blir motarbeidet av den menneskefiendtlige Koba (Toby Kebbell) som starter full krig mellom partene i en kamp om verdensherredømme.

Akkurat som sin forgjenger er Dawn of the Planet of the Apes en beundringsverdig filmproduksjon som på en innovativ og kreativ måte har pustet liv i den gamle franchisen som ble initiert allerede i 1968. Idéen om å vise hvordan det intelligente miljøet blant apene startet med medisinske eksperimenter hos mennesker er meget god. Med denne filmen har også teknologien blitt ytterligere utviklet slik at apene har mer personlighet med et større følelsesregister. Det er helt utrolig hvordan de blir gestaltet av for eksempel Andy Serkis og Toby Kebbell i rollene til henholdsvis Caeser og Koba.

Dawn of the Planet of the Apes er en film proppet av spesialeffekter, men det er så subtilt og godt gjennomført at det virker helt naturlig. Apene blir som vanlige filmkarakterer med alt det innebærer. Da er det er også viktig at det er konfliktene mellom apene som dominerer historien. Ikke krigen mellom dem og menneskene, som for øvrig blir glimrende portrettert av blant annet Jason Clarke og Gary Oldman. Filmen imponerer også med at åtti prosent av all innspilling er gjort på location i skogene utenfor Vancouver, Canada. Et grep som skaper realisme i en verden som ikke er skapt av digitale effekter. Dawn of the Planet of the Apes er rett og slett en knallbra actionfilm med interessante karakterer og et hav av beundringsverdige scener satt i en mørk og forbløffende verden. Fem stjerner.

Dawn of the Planet of the Apes 3D_2

Filmen anbefales på det varmeste på Blu-ray! Her får man over to timer med ekstramateriell som virkelig er interessant og viser for en kompleks og godt gjennomført produksjon det er. I tillegg er den strøken når det kommer til det tekniske. Selv om bildet ofte er mørkt er detaljene utsøkte med kontraster fra øverste hylle. 3D tilfører filmen lite hopp-ut-av-skjermen effekter men gir en imponerende dybde; samtidig gjør 3D den mørke filmen tidvis for mørk. Lydsporet (dts-MA 7.1) er kraftfullt men nyansert, med en sjelden god dynamikk. Ren nytelse!

• Release: 24. november 2014
  • Regi: Matt Reeves
  • Med: Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smith-McPhee