: Child44

Child44 har sannsynligvis lidd kostymedramaets ofte triste skjebne hvor innhold må vike for form. Hvordan kan man ellers lage en svak film med så gode skuespillere, en dyktig regissør og en spennende og fascinerende historie?

Publisert 11.09.15 - 16:23
Child44

Vi befinner oss i etterkrigstidens Moskva hvor den kalde krigen setter sine spor bak jernteppet. Den tidligere krigshelten Leo (Tom Hardy) jobber som offiser og vil gjerne etterforske drapene på en rekke barn som har blitt funnet ved toglinjene i den siste tiden. I Sovjetunionen blir slikt regnet som uhørt og Leo blir degradert for sine påstander som kan ødelegge nasjonens rykte. Ved hjelp av sin kone, Raisa (Noomi Rapace), fortsetter de kampen om å avdekke sannheten før de selv blir offer i det brutale systemet.

Child44 er basert på en roman av Tom Rob Smith og tar utgangspunktet i både en fascinerende del av verdenshistorien og en sterk historie. Filmen er produsert av Ridley Scott som muligens må ta mye ansvar for det svake resultatet. Han har fått med seg et imponerende knippe skuespillere og en meget spennende regissør i Daniel Espinosa (Snabba Cash) men det gode resultatet har uteblitt.

Child 44_8

Det kan være at den krevende produksjonen med å gjenskape 1950-tallets Sovjet har gått utover formidlingen av historien? Konklusjonen er i hvert fall at ting ikke fungerer. Det er rotete fortalt med en dramaturgi som er svak og det er et hav av ubesvarte spørsmål som henger igjen etter gjennomsyn. I tillegg varierer skuespillernes prestasjoner relativt mye, noe som er en indikasjon på at regissør Espinosa ikke har taklet en så stor produksjon. Intensjonen var sikkert god med dessverre har Child44 blitt en både kunstnerisk og økonomisk flopp. Tre stjerner.

Child 44_10 Child 44_9 CH44_STILL-18.jpg Child 44_6 Child 44_5 Child 44_4 Child 44_3 CHILD 44
<
>

Utgivelsen på Blu-ray er heller ikke noen stor opplevelse. Intet ekstramateriell, og selv om det er intensjonelt så er bildet altfor mørkt. Nesten parodisk mørkt slik at man knapt ser øynene på skuespillerne. Lydsporet i dts-MA 5.1 er heldigvis godt nok.

Child44

• Release: 31. august 2015
  • Regi: Daniel Espinosa