: Brothers

Oscar-nominerte Jim Sheridan (I fars navn, Min venstre fot) har laget denne nyinnspillingen av Susanne Biers svært vellykkede film Brødre fra 2005.

Publisert 14.08.10 - 13:22
Brothers

Sam (Maguire) og Tommy (Gyllenhaal) er to brødre som lever to vidt forskjellige liv. Sam er en høyt dekorert marineoffiser og familiefar som er lykkelig gift og har to små døtre. Tommy er hans rake motsetning og er familiens sorte får, som lever fra hånd til munn, og som nylig har sluppet ut av fengsel. Da Sam blir meldt savnet i Afghanistan og antatt omkommet trår Tommy til og hjelper hans kone (Portman) og hennes døtre i sorgen, noe som knytter dem kraftig sammen. Da Sam, noe overraskende returnerer til hjembyen, blir det en hard kamp for familien og finne veien tilbake til hverdagen.

Det er en vellykket ”remake” Sheridan har lagd. Den er selvfølgelig mer glattpolert, amerikansk og mindre subtil en den danske versjonen men likevel tilnærmet like god som originalen. Med en enkel og sterk historie får vi en velregissert og intens film om en familie i oppløsning. Skuespillerne gjør faktisk hele filmen og de imponerer alle sammen. Vil spesielt trekke fram Tobey Maguire som viser at han kan så mye mer enn Spider-Man, og den fantastiske Bailee Madison som spiller Sams datter Isabelle. Barneskuespillere blir man ofte imponert av men sjeldent så mye som her – det er nesten litt ubehagelig. Fire sterke stjerner!

Filmen er absolutt en verdig kandidat til samlingen men da må du nøye deg med et fullstendig fravær av bonusmateriell. Lyd er bra og bilde er nesten helt strøkent.

Brothers

• Release: 9. juni