Arthur 3 – De To Verdener

Da er vi kommet frem til finalekapitelet om vår ungen venn Arthur (Freddie Highmore) og hans utrolige opplevelser i hagen til bestefar – under jorden nede blant miniatyrfolket Minimoyene.
Barn
Arthur 3 – De To Verdener

Tredje film ut er en real opptur etter den skuffende toeren!

Andrefilmen sluttet med et klimaks i det Arthur var stengt nede blant Minimoyene mens Maltazard i full, fryktinngytende størrelse kom opp til overflaten klar til å erobre verden. Tilnærmet hele tredjefilmen foregår på overflaten, noe den tjener stort på. Maltazards Hevn ble en eneste lang og anmassende syretripp i ”spektakulære” lyder og farger blant Minimoyenes rike under jorden; fargesprakende, men med et fullstendig fraværende plott. Da er det adskillig mer fres denne gangen i det den onde M skaper kaos med gigantmygg og andre innsekter som invaderer en rolig amerikansk småby.

Denne gangen makter Luc Besson (regi) å engasjere oss, og ikke minst underholde. Han pøser på med et vell av underfundige og fantasirike karakterer fra hans overflødighetshorn av fantasi, ikke minst falt vi for den lekre bisekvensen. Noe som er karakteristisk for Bessons filmer, de er svært lekere å se på, men ofte med et relativt ikke-eksisterende/tynt innhold. Så også med Arthur-trilogien der spesielt andrefilmen er et eneste langt gjesp. Tredjefilmen er noe haltende, som bærer preg av en langt mer uerfaren regissør enn Besson, men med et sjarmerende og uskyldig uttrykk. Alt i alt en god familiefilm som på grunn av sin enkelthet nok vil falle best i smak hos de yngste. Veldig bra billedkvalitet, men et skuffende lydspor som totalt svikter ved høye eksplosjoner. Intet bonusmateriell.

• Release: 5. oktober 2011
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Freddie Higmore, Selena Gomez, Mia Farrow, Iggy Pop, Lou Reed, Penny Balfour,