All Good Things

I 1982 forsvant den unge og vakre Kathie Durst, gift med eiendomsmilliardæren Robert A. Durst, sporløst fra landstedet utenfor New York. Durst ble mistenkt, men saken ble aldri oppklart.
All Good Things

Nye beviser gjenåpnet saken og brakte Durst til retten i 2001. Her begynner All Good Things.

Regissøren (Jarecki) har bakgrunn som dokumentarregissør, noe filmen preges av. Her mikses Dursts (som i filmen har navnet David Marks) nølende forsvarsdialog fra rettsaken sammen med den dramatiserte filmversjonen, i det vi går frem og tilbake i tid. Vi følger den svært dominante farens (en glimrende Frank Langella) forhold til sønnen som åpenbart sliter med psykiske problemer – mest av alt ønsker han seg langt bort fra hele familieimperiet. Veien ut blir den unge studinen Kathie (Dunst). Til farens store misbilligelse gifter de seg, flytter til Vermont og lever en bohemtilværelse med salg av helsekost og økologisk mat i butikken ”All Good Things”. Oh happy days!

Virkeligheten innhenter straks det lykkelige paret når pater familias forlanger at Mark skal ta sin plass i familiekonsernet. Tilbake til New York bærer det, og Mark og Kathie glir sakte men sikkert fra hverandre. I tillegg viser Mark seg stadig oftere frem fra sin dystre og mørke side.

Jarecki lykkes til det fulle med å skape en usedvanlig uhyggelig stemning filmen igjennom. Vi går fra rosenrød, uskyldig romantikk til uventet vold og den dypeste tristesse. Med enkle filmatiske grep, elegant klipping, musikken og spenstig foto, holder han oss på kanten av stolen; selvsagt godt hjulpet av en fantastisk Ryan Gosling som den særdeles psykisk ustabile og uforutsigbare David, og en Kirsten Dunst som perfekt fremstiller den uskyldige og sårbare, men likevel så sterke Kathie. En dramathriller som gir deg frysninger, så vel som overraskelser underveis, og med skuespillere som gir sitt beste. Fem stjerner!
Bra lyd- og billedkvalitet, men merkelig nok intet bonusmateriell. Vi savner en dokumentarfilm om de virkelige personene bak mordmysteriet.

• Release: 22. juni 2011
  • Regi: Andrew Jarecki