Anmeldelse: Alice in Wonderland

Alice in Wonderland

Få barnebøker er vel så utradisjonelle og herlig uforutsigbare som Lewis Carrolls klassiker Alice in Wonderland.
Karakter
Eventyr
Alice in Wonderland
Annonse
Annonse
forfatter

Folk flest har nok stiftet bekjentskap med den via den eksentriske Disneyklassikeren fra 1951, nå er det altså eksentrikeren Tin Burton som har tatt på seg oppgaven med å lage den optimale versjonen. Om han har lykkes vil det garantert være delte meninger om, at han fortsatt er et visuelt spektakulært geni kan alle enes om, og at han har tatt seg store friheter med bøkene til Carroll er det heller ingen tvil om.

Både i bøkene (Alice’s Adventures in Wonderland og Through the Looking Glass) og i Disneyfilmen møter vi en ungpike Alice som vi kan tro at har drømt opp hele den absurd historien om det merkelige landet langt ned under jordoverflaten, men i Burtons versjon møter vi den gifteklar 19-årige Alice. I ferd med å bli spleiset med en snørrhoven rikmannssønn flykter hun fra forlovelsesseremonien, på jakt etter den hvite kaninen, og faller ned i hullet – for igjen å stifte bekjentskap med sine mer enn merkelig venner.

Burton gir oss dermed egentlig oppfølgeren til Alice in Wonderland, men følger i filmens første halvdel stort sett den opprinnelige historien. Alice krymper og kjemper seg gjennom den fascinerende og skumle skogen, med alle den underfundige og totalt ulogiske skapninger, der den ene stiller det dummere spørsmålet enn den andre. Og galest av dem alle er, selvsagt, Den gale hattemakeren (Johnny Depp). Hattemakeren har fått en betydelig større rolle, og med Depps sedvanlige godt timete gale skuespill skjønner vi hvorfor.

Så langt, alt vel. Men etter at både Alice og Hattemakeren tas til fange, forandres tempoet i historien drastisk og de eksentriske elementene blir stadig mindre fremtredende. Siste halvdel er mer en tradisjonell kamp mellom det gode (den Hvite Dronningen og Hjerterdronningen), og selv om dette hverken er dårlig eller lite spennende, så er det ikke den ”gale festen” vi forventet oss. Dog, vi lar oss sjarmere av den eksentriske og overflodshornmessige fortellerstilen til Burton samt jevnt over fantastisk skuespill – og faller (så vidt) ned på fem stjerner.

Dessverre slippes ikke Alice på 3D i første omgang, men BD-en som nå er ute har både gnistrende billedkvalitet og et fantastisk bra lydspor i DTS-HD. En bakomfilm og to minidokumentarer er alt vi blis avspist med av bonusmateriell. Her kommer det garantert mye mer i en senere versjon.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 30. juni
  • Regi: Tim Burton
  • Med: Mila Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Stephen Fry
  • Land: UK
  • År: 2010
  • Tid: 1:48t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.