: A Single Man

Klesdesigneren Tom Ford debuterer som filmregissør med dette dramaet basert på en roman av Christopher Isherwood.

Publisert 14.08.10 - 13:21
A Single Man

Handlingen foregår i Los Angeles i 1962, der vi møter den homofile professoren George Falconer som leter etter meningen med livet etter at kjæresten hans har omkommet i en bilulykke. Vi følger ham over et par dager der han planlegger å ta sitt eget liv – planlagt ned til den minste detalj. Men på sin ferd mot slutten møter han mennesker som gjør at han må ta et solid oppgjør med seg selv angående fremtiden.

At regissøren er designer blir ikke akkurat tonet ned i A Single Man. Her er det glattpolert estetikk hele veien, fra designperlen av en leilighet til tidsriktige biler, møbler og klær. Alt er så glatt, forfinet og utstudert gjennomført at det blir litt i meste laget. Men uansett er filmen en fryd for øyet. Historien er heldigvis bra og adapsjonen fra roman til film vellykket. Det er en meget behagelig film å se på grunn av det dvelende tempoet og godt gjennomført dialog skuespillerne imellom; Colin Firth gjør en svært bra jobb! Han er rett og slett eminent i rollen som Falconer og ble også fortjent nominert til Oscar. Ellers gjør både Julianne Moore og Nicholas Hoult solide prestasjoner i dette visuelt lekre, mellommenneskelige dramaet.

BD-en skuffer ikke hva angår lyd (DTS-HD) og bilde (nydelige kontraster!), men skuffende ekstramateriell. Kun en kort og lite imponerende bakomfilm. Med en så gjennomført produksjon hadde det vært interessant og fått flere innblikk bak kulissene.

A Single Man

• Release: 19. juni
  • Regi: Tom Ford