TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
Høsttilbud: LB+ Total kun 4 kr i 4 uker

Anmeldelse: A House of Dynamite

Intenst ubehagelig fra Bigelow

Kathryn Bigelow beviser nok en gang hvor godt regissøren behersker thrillergenren.

Av / 07.10.25 - 11:51
A House of Dynamite
Tor Aavatsmark

Per dags dato eksisterer det ca. 12.300 atomstridshoder i verden – av disse kontrolleres nærmere 5.200 av den ustabile, impulsive fascisten som for tiden befinner seg bak The Resolute Desk.

Med dét skremmende bildet som bakteppe har regissør Kathryn Bigelow, fra et fryktinngytende manus ført i pennen av Noah Oppenheim, kreert en dagsaktuell krigsthriller som vil få deg til å kaldsvette og sannsynligvis surrende rundt mentalt ute av balanse.

Bigelow er så visst ikke blant Hollywoods mest produktive regissører, men når hun endelig har noe på hjertet så bruker hun å treffe blink med en fortreffelig miks av gnistrende action, suggererende spenning og fascinerende karakterer som engasjerer.

Les også : Zero Dark Thirty "We're going to hunt them down one at a time. It doesn't matter where they hide, as we work with our friends we will find them and bring them to justice". Dette sa tidligere president George W. Bush i en tale den 22. november 2001. Nå har Kathryn Bigelow laget film om jakten.

Med filmer som Point Break, Strange Days, K-19, The Hurt Locker, Zero Dark Thirty og Detroit har amerikaneren virkelig satt sine umiskjennelige spor i filmhistorien.

Nå er hun her med sin første Netflix-film, og hvilket kupp Ted Sarandos har gjort med å signere henne til strømmetjenesten – for A House of Dynamite er virkelig blant én av årets beste filmer.

Annonse

 

Vi befinner oss i nåtidens Washington DC, der etterretningsanalytiker kaptein Olivia Walker (Rebecca Ferguson, Mission: Impossible) gjør seg klar til nok en ny, krevende, men helt ordinær arbeidsdag i Det hvite hus.

Guttungen er syk, og far må ta ham til legen, men utover det tyder alt på nok en fullstendig normal dag som en av presidentens (Idris Elba) mest betrodde medarbeidere i hans internasjonale sikkerhetsteam. Så går alt raskt til Helvete!

Les også Anmeldelse: Black Rabbit Duoen Jude Law og Jason Bateman briljerer som to fortapte brødre i New Yorks kaotiske utelivsjungel.

Et ballistisk atomvåpen, skutt ut fra en ukjent lokasjon i Stillehavet, oppdages fra en øde amerikansk militærbase i Alaska. Først tror analytikerne at det kun er nok en «uskyldig» prøveoppskyting fra «Little Rocket Man» i Pyongyang, men når de predikerer banen til å treffe det kontinentale USA begynner varsellampene for alvor å blinke. Og de har kun 18 minutter å agere på…

A House of Dynamite 1
A House of Dynamite (Foto: Netflix)

Bigelow er en mester i å bygge opp sitrende, personlig, ektefølt og direkte ubehagelig spenning. Med håndholdte nærbilder av virkelige mennesker med genuine bekymringer, hurtige klipp og et medrivende musikkspor trekkes vi inne i den intenst dramatiske historien. Hun har valgt å fortelle den fra forskjellige perspektiver, i korte, gjentagende sekvenser. Et effektivt grep som fungerer utmerket i det raketten raser ned mot USAs millionmetropol, med kun minutter på å reagere.

Ved å fokusere på forskjellige aktører får vi forsterket følelsen av kaos, usikkerhet, fortvilelse og desperasjon. Forbilledlig illustrert med den oppgitte amerikanske forsvarsministeren, Baker (Jared Harris, Chernobyl).

Presidentens toppteam trommes hurtig sammen, men rådene han får er svært sprikende, og i stor grad basert på usikre antakelser og kvalifiserte gjetninger. Ikke vet man hvem fienden er, ei heller om atomvåpenet er et enkelttilfelle og/eller en feiloppskytning.

Handlingsrommet spenner fra å avvente (det kan jo være en feil?) til nedskalering, og de mer haukete generalene, frontet av Brady (Tracy Letts), som ønsker at lederen av den frie verden skal slå knallhardt og kontant tilbake – ved forhåndsangrep med hele USAs fryktinngytende atomvåpenarsenal.

Les også Anmeldelse: Oppenheimer Christopher Nolans tre timer lange drama om atombombens far, Robert Oppenheimer, er et overraskende politisk tidsdokument som viser seg å være en av den visjonære regissørens beste filmer.

De (tilsynelatende) rasjonelle aktørene er analytikerduoen admiral Mark Miller (en glimrende Jason Clarke) og hans unge protegé Jake Baerington (Gabriel Basso).

Men heldigvis blir de ikke skjøvet i front som filmens protagonister som vi ukritisk skal heie på. For er de kun smått naive idealister («duer»), eller kan de bidra til å redde verden? Det gir, kløktig nok, Bigelow aldri svaret på.

Tiden er knapp og USAs mange fiender (Russland, Kina, Iran) er i full ferd med militær eskalering av situasjonen. Om hvem kan man egentlig stole på i en slik presset situasjon? For var nord-koreanerne egentlig ikke kapable til å skyte opp ballistiske raketter fra havet?

A House of Dynamite 2
Rebecca Ferguson, «A House of Dynamite» (Foto: Netflix)

Forvirringen og usikkerheten som råder, ikke minst frontet av presidenten, som av en iskald militærrådgiver får overrakt en «fast food-meny» av forslag til motangrep med atomvåpen, er påtagelig – og det hele blir ekstra ubehagelig når det mikses sammen med forbilledlige hverdagslige hendelser som en uskyldig basketballtrening for jenter, syke barn, gravide koner, golf-konversasjoner og småprat om kollegers kommende frieri. Samtidig handler mange av dem ikke lytefritt, men fullstendig menneskelig, i det de gjør egoistiske valg som å forsøke å redde sine nærmeste.

Vi sitter igjen med den kvalmende følelsen av at dette virkelig kan skje, og at det kan skje fullstendig uventet og når som helst. Troverdigheten til historien forsterkes av det knallsterke manuskriptet til dyktige Oppenheim, som i årevis arbeidet som seniorprodusent for NBCs Today Show.

Her tas vi med inn de de aller hemmeligste etterretningsrommene og militære kapabiliteter i USA, med forkortelser som PEOC, USSTRATCOM og EKV. Ikke for breialt å briefe, men for å underbygge troverdigheten til (det forventede) ragnarokk. Brorparten av filmen hører vi kun presidenten via en svart skjerm under teamskonferansen; noe som ytterligere forsterker oppfattelsen av kaos og sviktende kommandolinjer i det en fullstendig uventet hendelse inntreffer.

A House of Dynamite 3
A House of Dynamite (Foto: Netflix)

Blant Bigelows varemerker er et klart politisk standpunkt, og det er liten tvil om hva hun mener med den utrygge atomvåpenpolicyen som preger dagens verdensbilde; der russerne (frontet av en rabiesfrådende Medvedev) siden krigsutbruddet i februar 2022 jevnlig har truet Vesten med kjernefysisk utslettelse om støtten til Ukraina opprettholdes/eskaleres.

Elegant krysser hun dette skrekkscenarioet med amerikanernes trøblete forkjærlighet for våpen, i det vi hensettes til en militærpolitisk analytiker (Greta Lee) som tilfeldigvis befinner seg i Gettysburg, i det borgerkrigens blodige slag gjenskapes for 162. gang. Ikke veldig subtilt, men du verden hvor det fungerer.

Og med en presset diktator i Øst-Asia, de stadige, uforutsigbare militære krumspringene til USAs 47. president, en hauk av en TV-stjerne som krigsminister og viljen til å sette inn militære styrker mot egne borgere, er det ikke underlig at Bigelow & co stiller det ubehagelige spørsmålet om hvor trygge vi egentlig er.

Som presidenten i A House of Dynamite fortvilet sier: «Våre atomstyrker var jo aldri ment å brukes, men skulle fremstå så fryktinngytende og avskrekkende at det holdt verden i sjakk». Mon det…

A House of Dynamite 4
A House of Dynamite (Foto: Netflix)

Bigelow vil at vi skal ta inn over oss at det ikke nødvendigvis er den gjensidige atomvåpenterrorbalansen (etablert under Den kalde krigen) som vil definere morgendagens atomvåpendoktriner, men at nettopp det uventede og uvisse, som foregår utenfor de etablerte politiske kanalene, kan bli opphavet til en altutslettende (siste) krig.

En knallsterk, dagsaktuell film som over knappe to timers spilletid vil gi deg hvite knoker, med en cocktail av spenning og underholdning, akkompagnert av glimrende skuespillere og filmteknisk kvalitetshåndverk i alle ledd – samt en ubendelig trang til å orientere deg etter nærmeste tilfluktsrom i det du kommer ut av kinosalen/din egen stue. Her vanker det, godt mulig, ny Oscar-ære for Bigelow. 6 stjerner.

Les også Nyhet: Trailer! Deliver Me From Nowhere – The Bear blir til The Boss Nå er traileren til filmen om tilblivelsen av musikkhistoriens beste album, Nebraska, her.

A House of Dynamite settes først opp på utvalgte kinoer (10. oktober) innen strømmepremieren på Netflix den 24. oktober.

A House of Dynamite 5
A House of Dynamite (Foto: Netflix)

Karakter
A House of Dynamite

Fakta:

  • Netflix
  • Release: 10. (24.) oktober 2025
  • Regi: Kathryn Bigelow
  • Med: Idris Elba, Rebecca Ferguson, Gabriel Basso, Jared Harris, Tracy Letts, Anthony Ramos, Moses Ingram, Jonah Hauer-King, Greta Lee, Jason Clarke
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2025
  • Tid: 1:52 t.
  • Karakter: 6
  • IMDb

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Anmeldelse: Play Dirty

Heistfilm på speed

Anmeldelse: Tulsa King, sesong 3

Den beste sesongen!

Anmeldelse: Only Murders in the Building, sesong 5

Synkende mord-formkurve

Anmeldelse: Rebel Royals: An Unlikely Love Story

Absurd fornøyelig konge-farse

Anmeldelse: Black Rabbit

Stand by me!

Anmeldelse: Halve Malmø består av gutter som har dumpet meg

Hvordan få et ligg?

Anmeldelse: The Girlfriend

Kjæresten gjorde det!

Anmeldelse: Task

Årets beste krim!

Anmeldelse: Peacemaker, sesong 2

Let there be Peace!

Anmeldelse: Alien: Earth, sesong 1

Ikke for sarte sjeler!

Anmeldelse: The Pickup

Du kan så mye bedre, Murphy!

Anmeldelse: Stick, sesong 1

En varm og sjarmerende hole-in-one-serie

Lyd & Bilde