*Oppdatering 26. mars 2024*
I ettertid av denne testen har Primare-forsterkeren blitt oppdatert til I15 Prisma mkII. Den eneste forskjellen er at DAC-chipen fra AKM har blitt byttet til en fra ESS, på grunn av en brann i AKM-fabrikken i 2020, som satte en stopper for videre produksjon av den originale DAC-chipen. Primare selv hevder å ha jobbet hardt og lenge med å få samme lydkarakteristikk men innrømmer at den første versjonen låter litt mer dynamisk og «punch», mens den nye låter litt mer «detaljert og organisk».
Testen av den originale Primare I15 Prisma følger her
I15 Prisma er Primares rimeligste strømmeforsterker. Den har et lite og praktisk fotavtrykk, men oser likevel kvalitet med kabinett i metall og fronten i eloksert aluminium. Der hvor storebrødrene er bygget rundt den svenske produsentens egen Klasse D-forsterkerteknologi de selv kaller UFDP 2, har valget i I15 falt på hyllevare fra Hypex. Det er slettes ikke noe galt i det, da Hypex lager noen av de beste Klasse D forsterkermodulene vi vet om. Klasse D har fordelen av å være mer effektivt enn tradisjonell Klasse AB, og dermed gi mer kraft fra et lettere og mindre kabinett. Her trengs nemlig ingen stor ringkjernetrafo, eller massive komponenter til kjøling.
Digitaldelen i I15 Prisma håndterer musikkfiler med oppløsning opptil 384 kHz PCM, og siden den også dekoder det langt særere DSD-formatet (kjent blant annet fra SACD) gjør den dette med inntil 5,6 MHz oppløsning (DSD128).
Ønsker du forsterkeren uten digitaldel og strømming, finnes den i to alternative varianter, som begge er litt rimeligere: I15 med kun forsterkerdelen og analoge innganger, og dessuten I15MM som i tillegg har platespillerinngang.
Strømming
Alle strømmeprodukter fra Primare bærer navnet Prisma. Dette er ikke en egen plattform, men snarere en samling velkjente strømmeløsninger på ett og samme kort. Både AirPlay 2 og Chromecast er innebygd, som lar deg enkelt strømme musikk tapsfritt direkte fra mobiltelefonen, uansett om du har iPhone eller Android, Mac eller PC. Er du Spotify-bruker, kan du dessuten bruke Connect-funksjonen.
Det er også en Roon Ready-sertifisering på vei, slik at Roon-brukere kan finne forsterkeren i listen over lydkilder, og spille av musikk opptil 24-bit / 384 kHz direkte over nettverket. Da jeg selv koblet til Roon, fant jeg I15 Prisma i listen over Roon Ready-enheter, men da jeg prøvde å velge den kom det melding om at produktet ennå ikke er godkjent. Men produktet sto også i listen over Chromecast-enheter i Roon, så jeg kunne spille på den måten. Men da bare med maksimalt 48 kHz oppløsning (alle musikkfiler kan spilles, de bare nedkonverteres i spilleren).
Oppsett
Hvis du vil koble I15 Prisma til Wi-fi fremfor nettverkskabel, gjøres dette i Google Home-appen. Forsterkeren dukker opp automatisk som «New device found», du bare klikker på den og følger oppsettet slavisk.
Du kan skifte navnet på innganger i oppsettmenyen, og dessuten deaktivere innganger du ikke bruker. Du kan også velge Auto Sense, slik at forsterkeren automatisk settes til den inngangen som mottar signal. Altså der du spiller musikk.
Hver inngang kan ha låst eller variabelt lydnivå, kjekt hvis du for eksempel vil koble frontkanalene fra en surroundprosessor inn til en inngang på forsterkeren, for å inkludere den i signalkjeden. Lydnivået på hver inngang kan også trimmes, slik at alle lydkilder får samme lydnivå.
Brukervennligheten er god, fjernkontrollen ligger fint i hånda om enn med litt små knapper og symboler. Men skriften i displayet kunne godt vært enda litt større og tydeligere, og jeg savner grafikk. Et lekkert coverbilde av albumet man lytter til hadde vært kjekt.
Stram og deilig lyd
Dynaudio Evoke 20 er et par meget gode kompakthøyttalere, som gjengir musikken med solid klangbunn og stort rom. Men de har ikke all verdens følsomhet, og de krever litt av forsterkeren for å få frem hurtigheten på transienter.
Primare I15 sin største fordel er dens laserskarpe mellomtonegjengivelse. Stemmen til Justin Vernon (Bon Iver) på Taylor Swifts såre ballade Exile gjengis meget klart og tydelig, og den karakteristiske raspingen i stemmebåndet kommer usedvanlig godt frem. Der hvor Dynaudio-høyttalerne med noen forsterkere kan låte litt rundt og avslipt, så holdes fokus. Kontrastene mellom Swift og Vernon kommer godt frem, og musikken får i stor grad lov å komme ut som den er spilt inn.
De dypeste basstonene fra klaveret får ikke like stort fokus. Pustingen fra pedaltråkkene kunne hatt enda mer nærvær, og et høyttalerskifte til de gulvstående Sonus faber Olympica III bekrefter dette. Bunnen kunne godt kommet enda bedre frem. Men, du verden, for en flott lyd totalt sett! Det er ikke mange forsterkere under 20.000 kroner som får frem detaljene i musikken på denne måten, uten å låte tilgjort.
F2020 av Avenue Beat i remixutgave, med Jessie Reyez på gjestevokal, har herlige bassrytmer. Den fortjener en habil forsterker, som holder et fast grep om det som skjer. Og der hvor jeg fryktet at I15 Prisma skulle gi slipp i bassen, så gjør den faktisk ikke det. For mens den ikke er like dypbassrik som Cambridge Audio Evo 150, så er den både stram og spenstig. Faktisk fastere i bassfisken enn Lyngdorf TDAI-1120. Primare-forsterkeren kan spille ganske høyt også, slik at rommet fylles med deilige toner.
Men, klart, 60 watt setter jo sine begrensninger. Hvis du tror du kan «guffe opp til 11» uten å miste kontrollen, så kan du altså ikke det. Det krever tyngre skyts. Men du kan dra den ganske langt, og den frykter slettes ikke gulvstående høyttalere med tung bass.
Når det gjelder klassisk musikk, setter dette store krav til oppløsning i en forsterker. For å få frem alle nyansene og lagene i strykere, messing og treblåsere. I15 Prisma gjør en god jobb med å formidle instrumentene. Bare hør på tredje sats i Beethovens Pianokonsert nr 4 i G dur (Op. 58). Med klaver traktert av Krystian Zimerman, akkompagnert av London Symfoniorkister under dirigent Simon Rattles stødige hånd.
Attakket i instrumentene kommer godt frem, og dynamikken imponerer. Forsterkeren holder kontrollen med en stram line, og klangstrukturene i instrumentene kommer godt frem. Det eneste jeg egentlig savner er litt mer inntrykk av dybde. Man får mer følelsen av at musikerne sitter på rekke bortover en lang benk, enn at de er fordelt utover et todimensjonalt plan med bredde og dybde. Men det blir flisespikkeri.
Primare I15 Prisma: Konklusjon
Hvis du er ute etter en kompakt forsterker med god rytme og driv, samtidig som den er oppløst nok til å formidle musikken på troverdig vis, bør Primare I15 Prisma definitivt på listen. Den har mer kraft enn størrelsen tilsier, og spesielt i mellomtoneområdet imponerer den med flott kontroll.
Det er ikke mye å savne her, og denne er å anbefale til deg som vil ha noe som er enda litt mer raffinert enn Bluesound Powernode og andre i dens prisklasse. 60 watt blir litt knapt hvis du forventer å pumpe løs for fulle mugger, men forsterkeren går mer enn høyt nok til normal til litt høy lytting. En klart anbefalt forsterker i sin prisklasse.
Også i denne testen:
Cambridge Audio Evo 150
Veloppløst kraftplugg
Når det kommer til kompakte alt-i-ett-forsterkere, kan det vanskelig gjøres bedre enn Cambridge Evo 150.
Lyngdorf TDAI-1120
Fikser rommet
I mange rom vil Lyngdorf TDAI-1120 fungere mye bedre enn andre forsterkere. Takket være et viktig triks.
1 hendelser på “Primare I15 Prisma”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Primare I15 Prisma: Konklusjon
Angående din konklusjon Geir:
Utdrag;
«Det er ikke mye å savne her, og denne er å anbefale til deg som vil ha noe som er enda litt mer raffinert enn Bluesound Powernode og andre i dens prisklasse.»
Hva konkret mener du med «litt mer raffinert»?