Roland R-26

Spesielt til musikere og plateprodusenter

Profesjonelle funksjoner i solid forpakning. Roland R-26 kan ta opp med to mikrofonoppsett på en gang.
Lyd & Bilde mener
En solid opptaker spesielt til det profesjonelle markedet. Fire mikrofoner, touchskjerm og en bunnsolid oppbygning.
Du betaler for alle de funksjonene som i seg selv ikke forbedrer lydkvaliteten.
Spesifikasjoner
  • Antall kanaler: 6 (krever to eksterne mikrofoner)
  • Mikrofonkarakteristikk: 1 sett X-Y og 1 sett A-B
  • Opptaksformater: WAV, MP3
  • Opptakskvalitet: 16-24 bit/44,1 kHz-96 kHz (PCM), 32-320 kb/s (MP3)
  • Innganger: 2 x XLR/jack kombistikk med 48 V fantomspenning, mikrofon (stereo-minijack), mini-USB
  • Minne: SD-kort (opp til 32 GB)
  • Mål: 8,2 x 18,0 x 4,1 cm (BxHxD)
  • Vekt: 370 gram
forfatter

Japanske Roland er en av de største produsenter av musikkutstyr. Og R-26 er da også hentet fra firmaets profesjonelle katalog. Akkurat som Zoom H6 kan den ta opptak i seks kanaler samtidig.

Som den eneste i testfeltet har den fire mikrofoner innebygget, gjemt under et mangekantet gitterarrangement som fyller hele toppen av enheten. Mikrofonene er godt beskyttet, men det kan gi noen diffraksjoner med alle de skarpe metallkantene.

Funksjon og betjening
”Bygd som en tanks” er et forslitt uttrykk i gadget-journalistikken. Men det passer bra til å beskrive Roland R-26, som riktignok ikke er fremstilt av tommetykke stålplater, men som med sin massive ”svarte firkantethet” ligner noe man kunne ta med på slagmarken. Alle knappene er forsenkede, og de to store bryterne for opptaksstyrke er på en gang både beskyttede, men fremdeles lett tilgjengelige.

Roland er alene om å ha touchskjerm. Den er i svart/hvitt og i lav oppløsning, men forenkler betjeningen i stor grad. Å styre konkurrentene i testen blir som et deja-vu til tiden før smartmobiler og nettbrett!

Siden R-26 henvender seg til den profesjonelle musikkverdenen, kan man selvfølgelig kjøpe ekstrautstyr til ethvert behov. Ut over ekstra stereomikrofoner finnes det binaurale (kunsthode) mikrofoner, en stereo-shotgun-mikrofon til retningsbestemte opptak og vindskjermer. Synkroniseringssko til fjernbetjening av kamera finnes imidlertid ikke.

Lydkvalitet
Man føler seg i virkelig godt selskap med Roland R-26 som har den beste ”rocke med-faktor”. Når musikken kommer ut glemmer man å analysere og nyter bare musikken. Tar man likevel de kritiske hørebrillene på er stemmegjengivelsen ikke helt så god og naturlig som hos Zoom, som prismessig er den nærmeste konkurrenten. Til gjengjeld er lyden av bass, fiolin og piano engasjerende.

Bassgjengivelsen er litt fremhevet på R-16. Ikke i den forstand at man drukner i bass. Det er bare et fokus på rytmen og den musikalske sammenhengen frem for enkeltdelene. Når man tar opp et band lyder det som et band som spiller sammen. Ikke som en flokk instrumenter i et rom.

Konklusjon
Roland R-26 er ingen nipsgjenstand, men et stykke profesjonelt verktøy. Muligheten til å ta opp to mikrofonvinkler på en gang appellerer nok mest til produsenter og musikere, men det gir mulighet for å lage skreddersydde liveopptak med både klar direkte lyd og god romfølelse. Touchskjermen gjør betjeningen lett, og lyden gir en lyst til å styrte ut og ta opp musikk.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Sony PCM-D100

High-end opptak på farten

Ikke bare høy, men ultrahøy oppløsning i Sonys nye HD-opptaker.

Lyden er veloppløst, åpen og detaljert. Og betjeningen er likeså gjennomført lekker som den mekaniske utførelsen.
Profesjonelle med egne mikrofoner vil undre seg over mangelen på XLR-foringer med fantomspenning. Ikke minst når man tenker på den veldig høye prisen.

Zoom H6

Allsidig multi-opptaker

H6 er fleksibel ut over alle grenser, og kan på et øyeblikk bygges om etter behov.

God og naturlig lyd med masser av luft, opptak i seks kanaler og et utvidelsessortiment som slår alt.
Den er forholdsvis stor og tung, og har du ikke bruk for opptak i seks kanaler betaler du for mer enn du får.

Yamaha Pocketrak PR7

HD-opptak i lommeformat

PR7 kan ligge i skjortelommen, men lyden er i full størrelse.

Utmerket lyd, kompakt størrelse og en rørende lav pris gjør Yamaha PR7 til en perfekt begynneropptaker eller til å ta med på festivaler. Og den varer nesten to døgn på et AA-batteri!
Verken lyd eller funksjoner kan matche de langt dyrere alternativene.

Olympus LS-100

Mange muligheter – men ikke de riktige

Olympus sin opptaker prøver å være alt på en gang, men snubler før mål.

Solid bygget opptaker med mange funksjoner. Lekker fargeskjerm. Opp til åtte sports opptak.
Noe skarp og udetaljert lyd. Mikrofonene kan ikke dreies, menysystemet er omstendelig, og den kan kun ta opp i to sport av gangen.

Tascam DR-40

Arbeidshesten

Ingen ville innovasjoner, men god lyd og logisk oppbygning hos Tascam.

Solid kvalitet, nøytral lyd og logisk betjening gjør DR-40 til en perfekt arbeidshest til en meget rimelig pris. Opptak i fire kanaler er et pluss.
Lyden er virkelig bra, men ikke testens beste. Det er færre tekniske finesser enn hos de dyrere konkurrentene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.